Kā cīņa ar ēnu ekonomiku paralizē uzņēmumu valdes maiņas procesus
✔️ Mūsdienu dinamiskajā biznesa vidē laiks ir nauda. Situācijā, kad nepieciešams nomainīt valdes locekli, uzņēmēji rēķinās ar dažām dienām, lai jaunā amatpersona varētu sākt darbu – parakstīt līgumus, veikt maksājumus un pārstāvēt uzņēmumu. Tomēr pēdējā laika Uzņēmumu reģistra (UR) un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) sadarbības prakse liecina par pretējo: veiksmīgs un aktīvs uzņēmējs valsts acīs automātiski kļūst par "riska faktoru", kura dēļ izmaiņu reģistrācija tiek iesaldēta uz vairākām nedēļām.
✔️ Advokātu biroja praksē arvien biežāk saskaramies ar gadījumiem, kas raisa neizpratni klientu vidū. Spilgts piemērs ir situācija, kad uzņēmums iesniedz pieteikumu par jauna valdes locekļa iecelšanu, cerot uz standarta reģistrācijas termiņu. Tā vietā tiek saņemts UR lēmums par izskatīšanas termiņa pagarināšanu. Iemesls? Saskaņā ar likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4.16. pantu, ja pieteiktais valdes loceklis jau ieņem amatus (ir valdes loceklis, prokūrists vai cita pārstāvēttiesīgā persona) vairākos citos uzņēmumos, UR automātiski nosūta informāciju VID un pagarina lēmuma pieņemšanu.
✔️ Kritiski vērtējama ir nevis pati pārbaude, kuras mērķis, visticamāk, ir cīņa ar fiktīvām amatpersonām, bet gan tās piemērošanas automātisms un nesamērīgais termiņš. Kā redzams no nesenajiem lēmumiem, termiņš tiek pagarināts par 10 darbdienām. Reālajā dzīvē, pieskaitot brīvdienas un sākotnējo izskatīšanas laiku, tas nozīmē, ka uzņēmums paliek "gaisā" aptuveni divas nedēļas vai ilgāk. Konkrētajā gadījumā pieteikums iesniegts 9. decembrī, bet lēmums tiks pieņemts tikai 6. janvārī.
Šī prakse rada absurdu situāciju, kad persona, kas veiksmīgi vada vairākus uzņēmumus (kas būtu jāuzskata par kompetences, nevis aizdomu rādītāju), tiek pakļauta birokrātiskam filtram. Turklāt, kamēr VID sniedz atzinumu, uzņēmums nevar reģistrēt jauno vadītāju. Tas nozīmē bloķētu piekļuvi bankas kontiem, neiespējamību noslēgt darījumus vai iesniegt atskaites.
✔️ Likumdevēja mērķis, ieviešot šādu regulējumu, bija novērst negodprātīgu personu iecelšanu valdēs. Tomēr šobrīd šis "tīkls" ir izmests tik plaši, ka tajā tiek ierauti reāli strādājoši, godprātīgi uzņēmēji. Fakts, ka persona ir amatpersona vairākos uzņēmumos, pats par sevi nevar būt pamats automātiskām aizdomām un darbības apturēšanai. Mūsdienu biznesa struktūrās, holdinga kompānijās un grupas uzņēmumos ir normāla prakse, ka viena uzticības persona vada vairākas vienības. Valsts pārvaldes pieeja "vispirms apturēt, pēc tam pētīt" būtiski grauj Latvijas kā biznesam draudzīgas vides reputāciju.
✔️ Ņemot vērā šo UR praksi, aicinām klientus būt tālredzīgiem:
- Plānojiet laicīgi: Ja plānojat iecelt valdes locekli, kurš jau aktīvi darbojas citos uzņēmumos, rēķinieties ar vismaz 2-3 nedēļu reģistrācijas procesu.
- Novērtējiet riskus: Pirms dokumentu iesniegšanas pārbaudiet potenciālās amatpersonas noslodzi citos reģistros.
- Juridiskais atbalsts: Lai gan paātrināt VID atzinuma sniegšanu ir grūti, precīzi sagatavoti dokumenti var novērst citus iespējamos kavēšanās iemeslus.
✔️ Mūsu birojs turpinās sekot līdzi šai negatīvajai tendencei un iestāties par samērīgāku pieeju, kurā cīņa ar ēnu ekonomiku netiek veikta uz godīgu uzņēmēju rēķina.











