Tā ir tikai dziesma? Juridiski kritisks skatījums uz SEPLP ombuda atzinumu par grupas "Labvēlīgais Tips" dziesmu "Alumīnija cūka"
Nesen publiskotais Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) ombuda Edmunda Apsalona atzinums https://www.seplp.lv/lv/atzinums-nr266-3-par-2025-gada-5-septembra-iesniegumu par leģendārās grupas "Labvēlīgais Tips" dziesmas "Alumīnija cūka" atbilstību sabiedriskā medija saturam ir izraisījis diskusijas ne tikai par vārda mākslas brīvību, bet arī par juridisko un ētisko robežu interpretāciju mediju saturā. Šajā rakstā piedāvājam juridiski kritisku analīzi par šo atzinumu, izvērtējot ombuda argumentāciju no tiesību normu piemērošanas un juridiskās metodoloģijas viedokļa.
Ombuds saņēma sūdzību, kurā tika apgalvots, ka dziesma "Alumīnija cūka" mudina uz seksuālām attiecībām ar piecpadsmitgadīgu meiteni, kas, pēc iesniedzēja domām, ir nepilngadīgas personas pavedināšana. Ombuda uzdevums bija izvērtēt, vai lēmums iekļaut šo dziesmu Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) programmās atbilst augstiem ētikas standartiem un sabiedrībā pastāvošajām morāles normām. Ombuds savā atzinumā secināja, ka redakcionālie lēmumi nav pretrunā ar noteiktajām prasībām. Galvenie argumenti bija:
- Mākslinieciskā interpretācija: Dziesmas teksts ir jāuztver nevis burtiski, bet gan kā dzeja, kurā dominē autora subjektīvais pārdzīvojums un tēlainība, nevis objektīvs notikumu apraksts. Ombuds uzsver, ka dzejas uztvere ir radošs process, kas balstās recipienta pieredzē un motivācijā.
- Sabiedrības viedoklis: Trīsdesmit gadu laikā kopš dziesmas iznākšanas ir izveidojies stabils, pašorganizēts sabiedrības vairākuma viedoklis par tās jēgu. Šī dominējošā interpretācija dziesmu uztver kā stāstu par nelaimīgu, nepiepildītu mīlestību un emocionālu traumu, nevis kā aicinājumu uz pretlikumīgām darbībām.
- Vēsturiskais un kultūras konteksts: Dziesma ir atzīta par vienu no populārākajām Latvijā, kas liecina par tās plašo akceptāciju sabiedrībā. Tāpat ombuds norāda uz daudziem pasaulslaveniem skaņdarbiem, kuru tekstus, interpretējot burtiski, varētu pārprast kā aicinājumu uz romantiskām attiecībām ar nepilngadīgajiem.
Lai gan ombuda atzinums ir vispusīgs un labi argumentēts no literārās un socioloģiskās perspektīvas, no juridiskā viedokļa tajā ir saskatāmi vairāki diskutabli aspekti.
Ombuda centrālais arguments balstās uz pieņēmumu par "sabiedrībā dominējošu intersubjektīvu interpretāciju". Juridiskajā analīzē šāds arguments ir problemātisks.
Pirmkārt, "sabiedrības viedokļa" esamība ir socioloģisks pieņēmums, kas nav pamatots ar empīriskiem datiem, bet gan ar ombuda un "nejauši izvēlētu respondentu" izpratni. Tiesību normu piemērošanā nevar paļauties uz subjektīvu vai neformāli konstatētu vairākuma viedokli, īpaši, ja runa ir par potenciāli sensitīvu saturu, kas skar nepilngadīgo aizsardzību.
Otrkārt, tiesību normas ir veidotas, lai aizsargātu arī minoritātes un mazāk aizsargātas sabiedrības grupas, kurām varētu būt atšķirīga un daudz jūtīgāka uztvere. Atsaukšanās uz "pašsaprotamu" izpratni ignorē faktu, ka sabiedrības normas mainās. Tas, kas pirms 30 gadiem bija pieņemams joks, šodien var tikt uztverts pavisam citā gaismā, ņemot vērā pieaugošo izpratni par nepilngadīgo emocionālās un seksuālās neaizskaramības jautājumiem. Atzinumā šī mainīgā sociālā konteksta ietekme tiek pieminēta, taču netiek pietiekami dziļi analizēta.
Ombuds pamatoti norāda uz atšķirību starp teksta burtisko nozīmi un tā māksliniecisko jēgu. Tomēr atzinumā nav veikta pietiekama juridiskā analīze par to, kur beidzas mākslinieciskā brīvība un sākas pienākums aizsargāt nepilngadīgos no kaitīga satura.
Satversmes 100. pants garantē vārda brīvību, kas ietver arī māksliniecisko pašizpausmi. Tomēr šīs tiesības nav absolūtas, un tās var ierobežot, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, tai skaitā bērnu tiesības uz aizsardzību. Tā vietā, lai analizētu šo juridisko līdzsvaru, ombuds aprobežojas ar apgalvojumu, ka viņa kompetencē nav sniegt juridisku izvērtējumu. Lai gan ombuds nav tiesa, viņa pienākums, vērtējot satura atbilstību ētikas normām, ir ņemt vērā arī tiesisko ietvaru, kas šīs normas nosaka. Redakcionālais lēmums ir jāpieņem, apzinoties ne tikai sabiedrības "ierasto izpratni", bet arī potenciālos juridiskos riskus un medija atbildību.
Atzinumā tiek plaši izklāstīta viena iespējamā dziesmas interpretācija – kā stāsts par nelaimīgu mīlestību, kas vijas cauri visam mūžam. Šī interpretācija ir loģiska un pamatota, taču tā ir tikai viena no daudzām iespējamām. Pats ombuds atzīst, ka "tā nav vienīgā iespējamā un tai var arī nebūt nekāda sakara ar Dziesmas autoru sākotnējo ieceri" un ka dziesmas jēga varētu būt arī "tajā, ka tai nav nekādas jēgas".
No juridiskā viedokļa ir svarīgi vērtēt nevis to, kādu jēgu tekstam varētu "piešķirt" zinošs interpretators, bet gan to, kā šo tekstu var uztvert vidusmēra klausītājs, tostarp arī nepilngadīga persona, kurai var nebūt attīstītas spējas uztvert dzejas jēgu. Aizsardzības mehānismiem ir jābūt vērstiem uz potenciāli neaizsargātāko auditorijas daļu, nevis uz filoloģiski erudītāko.
SEPLP ombuda atzinums ir nozīmīgs precedents mediju satura vērtēšanā, taču tas atstāj vairākus neatbildētus juridiskus jautājumus:
- Subjektivitātes risks: Pārmērīga paļaušanās uz nenoteiktu sabiedrības viedokli rada risku, ka lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz subjektīviem pieņēmumiem, nevis uz stingru juridisku un ētisku analīzi.
- Nepietiekams tiesiskais balanss: Atzinumā trūkst izvērstas juridiskās analīzes par samērīgumu starp mākslinieciskās izpausmes brīvību un nepilngadīgo personu aizsardzības imperatīvu.
- Auditorijas uztveres jautājums: Vērtējot saturu, ir būtiski analizēt ne tikai autora ieceri vai "pareizo" interpretāciju, bet arī to, kā saturu var uztvert dažādas auditorijas grupas, īpaši tās, kuras ir vieglāk ietekmējamas.
Advokātiem, kas strādā ar mediju tiesību un vārda brīvības jautājumiem, šis atzinums kalpo kā atgādinājums, ka, aizstāvot māksliniecisko brīvību, ir svarīgi neaizmirst par mediju atbildību un nepieciešamību argumentus balstīt ne tikai socioloģiskās interpretācijās, bet arī spēkā esošajā tiesiskajā regulējumā. Šis gadījums skaidri parāda, cik sarežģīta un daudzšķautņaina ir robeža starp pieņemamo un nepieņemamo publiskajā telpā.