Tā ir tikai dziesma? Juridiski kritisks skatījums uz SEPLP ombuda atzinumu par grupas "Labvēlīgais Tips" dziesmu "Alumīnija cūka"

Lauris Klagišs • 2025. gada 23. septembris

     Nesen publiskotais Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) ombuda Edmunda Apsalona atzinums https://www.seplp.lv/lv/atzinums-nr266-3-par-2025-gada-5-septembra-iesniegumu par leģendārās grupas "Labvēlīgais Tips" dziesmas "Alumīnija cūka" atbilstību sabiedriskā medija saturam ir izraisījis diskusijas ne tikai par vārda mākslas brīvību, bet arī par juridisko un ētisko robežu interpretāciju mediju saturā. Šajā rakstā piedāvājam juridiski kritisku analīzi par šo atzinumu, izvērtējot ombuda argumentāciju no tiesību normu piemērošanas un juridiskās metodoloģijas viedokļa.

 

     Ombuds saņēma sūdzību, kurā tika apgalvots, ka dziesma "Alumīnija cūka" mudina uz seksuālām attiecībām ar piecpadsmitgadīgu meiteni, kas, pēc iesniedzēja domām, ir nepilngadīgas personas pavedināšana. Ombuda uzdevums bija izvērtēt, vai lēmums iekļaut šo dziesmu Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) programmās atbilst augstiem ētikas standartiem un sabiedrībā pastāvošajām morāles normām. Ombuds savā atzinumā secināja, ka redakcionālie lēmumi nav pretrunā ar noteiktajām prasībām. Galvenie argumenti bija:

  • Mākslinieciskā interpretācija: Dziesmas teksts ir jāuztver nevis burtiski, bet gan kā dzeja, kurā dominē autora subjektīvais pārdzīvojums un tēlainība, nevis objektīvs notikumu apraksts. Ombuds uzsver, ka dzejas uztvere ir radošs process, kas balstās recipienta pieredzē un motivācijā.
  • Sabiedrības viedoklis: Trīsdesmit gadu laikā kopš dziesmas iznākšanas ir izveidojies stabils, pašorganizēts sabiedrības vairākuma viedoklis par tās jēgu. Šī dominējošā interpretācija dziesmu uztver kā stāstu par nelaimīgu, nepiepildītu mīlestību un emocionālu traumu, nevis kā aicinājumu uz pretlikumīgām darbībām.
  • Vēsturiskais un kultūras konteksts: Dziesma ir atzīta par vienu no populārākajām Latvijā, kas liecina par tās plašo akceptāciju sabiedrībā. Tāpat ombuds norāda uz daudziem pasaulslaveniem skaņdarbiem, kuru tekstus, interpretējot burtiski, varētu pārprast kā aicinājumu uz romantiskām attiecībām ar nepilngadīgajiem.

 

     Lai gan ombuda atzinums ir vispusīgs un labi argumentēts no literārās un socioloģiskās perspektīvas, no juridiskā viedokļa tajā ir saskatāmi vairāki diskutabli aspekti.

     Ombuda centrālais arguments balstās uz pieņēmumu par "sabiedrībā dominējošu intersubjektīvu interpretāciju". Juridiskajā analīzē šāds arguments ir problemātisks.

     Pirmkārt,  "sabiedrības viedokļa" esamība ir socioloģisks pieņēmums, kas nav pamatots ar empīriskiem datiem, bet gan ar ombuda un "nejauši izvēlētu respondentu" izpratni. Tiesību normu piemērošanā nevar paļauties uz subjektīvu vai neformāli konstatētu vairākuma viedokli, īpaši, ja runa ir par potenciāli sensitīvu saturu, kas skar nepilngadīgo aizsardzību.

     Otrkārt, tiesību normas ir veidotas, lai aizsargātu arī minoritātes un mazāk aizsargātas sabiedrības grupas, kurām varētu būt atšķirīga un daudz jūtīgāka uztvere. Atsaukšanās uz "pašsaprotamu" izpratni ignorē faktu, ka sabiedrības normas mainās. Tas, kas pirms 30 gadiem bija pieņemams joks, šodien var tikt uztverts pavisam citā gaismā, ņemot vērā pieaugošo izpratni par nepilngadīgo emocionālās un seksuālās neaizskaramības jautājumiem. Atzinumā šī mainīgā sociālā konteksta ietekme tiek pieminēta, taču netiek pietiekami dziļi analizēta.

 

     Ombuds pamatoti norāda uz atšķirību starp teksta burtisko nozīmi un tā māksliniecisko jēgu. Tomēr atzinumā nav veikta pietiekama juridiskā analīze par to, kur beidzas mākslinieciskā brīvība un sākas pienākums aizsargāt nepilngadīgos no kaitīga satura.

     Satversmes 100. pants garantē vārda brīvību, kas ietver arī māksliniecisko pašizpausmi. Tomēr šīs tiesības nav absolūtas, un tās var ierobežot, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, tai skaitā bērnu tiesības uz aizsardzību. Tā vietā, lai analizētu šo juridisko līdzsvaru, ombuds aprobežojas ar apgalvojumu, ka viņa kompetencē nav sniegt juridisku izvērtējumu. Lai gan ombuds nav tiesa, viņa pienākums, vērtējot satura atbilstību ētikas normām, ir ņemt vērā arī tiesisko ietvaru, kas šīs normas nosaka. Redakcionālais lēmums ir jāpieņem, apzinoties ne tikai sabiedrības "ierasto izpratni", bet arī potenciālos juridiskos riskus un medija atbildību.

 

     Atzinumā tiek plaši izklāstīta viena iespējamā dziesmas interpretācija – kā stāsts par nelaimīgu mīlestību, kas vijas cauri visam mūžam. Šī interpretācija ir loģiska un pamatota, taču tā ir tikai viena no daudzām iespējamām. Pats ombuds atzīst, ka "tā nav vienīgā iespējamā un tai var arī nebūt nekāda sakara ar Dziesmas autoru sākotnējo ieceri" un ka dziesmas jēga varētu būt arī "tajā, ka tai nav nekādas jēgas".

    No juridiskā viedokļa ir svarīgi vērtēt nevis to, kādu jēgu tekstam varētu "piešķirt" zinošs interpretators, bet gan to, kā šo tekstu var uztvert vidusmēra klausītājs, tostarp arī nepilngadīga persona, kurai var nebūt attīstītas spējas uztvert dzejas jēgu. Aizsardzības mehānismiem ir jābūt vērstiem uz potenciāli neaizsargātāko auditorijas daļu, nevis uz filoloģiski erudītāko.

 

      SEPLP ombuda atzinums ir nozīmīgs precedents mediju satura vērtēšanā, taču tas atstāj vairākus neatbildētus juridiskus jautājumus:

  1. Subjektivitātes risks: Pārmērīga paļaušanās uz nenoteiktu sabiedrības viedokli rada risku, ka lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz subjektīviem pieņēmumiem, nevis uz stingru juridisku un ētisku analīzi.
  2. Nepietiekams tiesiskais balanss: Atzinumā trūkst izvērstas juridiskās analīzes par samērīgumu starp mākslinieciskās izpausmes brīvību un nepilngadīgo personu aizsardzības imperatīvu.
  3. Auditorijas uztveres jautājums: Vērtējot saturu, ir būtiski analizēt ne tikai autora ieceri vai "pareizo" interpretāciju, bet arī to, kā saturu var uztvert dažādas auditorijas grupas, īpaši tās, kuras ir vieglāk ietekmējamas.

 

      Advokātiem, kas strādā ar mediju tiesību un vārda brīvības jautājumiem, šis atzinums kalpo kā atgādinājums, ka, aizstāvot māksliniecisko brīvību, ir svarīgi neaizmirst par mediju atbildību un nepieciešamību argumentus balstīt ne tikai socioloģiskās interpretācijās, bet arī spēkā esošajā tiesiskajā regulējumā. Šis gadījums skaidri parāda, cik sarežģīta un daudzšķautņaina ir robeža starp pieņemamo un nepieņemamo publiskajā telpā.


 Juridiski kritisks skatījums uz SEPLP ombuda atzinumu par grupas
MAXIMA sods - sistēmiska tirgus varas izmantošana
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 7. novembris
Konkurences padomes (KP) 2025. gada 31. oktobra lēmums ...
Iesniegums policijai vai citai iestādei: kad tas var tikt atzīts par goda un cieņas aizskārumu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 6. novembris
Daudzi uzskata, ka vēršanās ar iesniegumu policijā vai citā valsts iestādē ir konstitucionāli aizsargāta tiesība, kas nekādā gadījumā nevar tikt sodīta.
Viesnīcnieka glabājums: Aizmirsta norma ar plašu aizsardzību
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 5. novembris
Ceļojot un apmetoties viesnīcās, mēs paļaujamies, ka mūsu personīgās mantas būs drošībā.
Cik izmaksā sievas sišana, vai draudi kādu nogalināt
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 3. novembris
Šis nav retorisks jautājums. Tā ir Latvijas realitāte, kas ietērpta konkrētos ciparos Administratīvo sodu likumā. Kā advokāts, esmu spiests secināt, ka mūsu likumdevēji vardarbību ir novērtējuši... maigi izsakoties, lēti.
Būvnoteikumu grozījumi: Vai mazāk birokrātijas nozīmē dārgāku būvniecību un lielākus riskus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. oktobris
2025. gada vasarā tika pieņemti un daļēji stājās spēkā ilgi gaidīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi".
Advokāta aizsardzība ir klienta aizsardzība: Latvija paraksta Eiropas Padomes Konvenciju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. oktobris
Šo piektdien, 25. oktobrī, visā Eiropā tiek atzīmēta Eiropas Advokātu diena. Zīmīgi, ka 2025. gada tēma ir “Eiropas Padomes Konvencija par jurista profesijas aizsardzību” – instruments, kas ir būtisks ne tikai juristiem, bet ikvienam sabiedrības loceklim.
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. oktobris
✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.
Stambulas konvencijas denonsēšanas juridiskā analīze:
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 27. oktobris
Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti
Saņēmāt vēstuli no VID? Nesatraucieties – rīcības plāns 3 soļos
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. oktobris
Vēstule no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) daudziem uzņēmējiem un privātpersonām mēdz radīt tūlītēju satraukumu.
Kā pasargāt savu zīmolu? Praktisks ceļvedis preču zīmes reģistrācijai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 23. oktobris
Jūsu uzņēmuma nosaukums, logo un sauklis ir daudz vairāk nekā tikai vārdi un attēli. Tas ir jūsu zīmols – reputācija, atpazīstamība un vērtība, ko esat cītīgi būvējuši.