Tā ir tikai dziesma? Juridiski kritisks skatījums uz SEPLP ombuda atzinumu par grupas "Labvēlīgais Tips" dziesmu "Alumīnija cūka"

Lauris Klagišs • 2025. gada 23. septembris

     Nesen publiskotais Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) ombuda Edmunda Apsalona atzinums https://www.seplp.lv/lv/atzinums-nr266-3-par-2025-gada-5-septembra-iesniegumu par leģendārās grupas "Labvēlīgais Tips" dziesmas "Alumīnija cūka" atbilstību sabiedriskā medija saturam ir izraisījis diskusijas ne tikai par vārda mākslas brīvību, bet arī par juridisko un ētisko robežu interpretāciju mediju saturā. Šajā rakstā piedāvājam juridiski kritisku analīzi par šo atzinumu, izvērtējot ombuda argumentāciju no tiesību normu piemērošanas un juridiskās metodoloģijas viedokļa.

 

     Ombuds saņēma sūdzību, kurā tika apgalvots, ka dziesma "Alumīnija cūka" mudina uz seksuālām attiecībām ar piecpadsmitgadīgu meiteni, kas, pēc iesniedzēja domām, ir nepilngadīgas personas pavedināšana. Ombuda uzdevums bija izvērtēt, vai lēmums iekļaut šo dziesmu Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) programmās atbilst augstiem ētikas standartiem un sabiedrībā pastāvošajām morāles normām. Ombuds savā atzinumā secināja, ka redakcionālie lēmumi nav pretrunā ar noteiktajām prasībām. Galvenie argumenti bija:

  • Mākslinieciskā interpretācija: Dziesmas teksts ir jāuztver nevis burtiski, bet gan kā dzeja, kurā dominē autora subjektīvais pārdzīvojums un tēlainība, nevis objektīvs notikumu apraksts. Ombuds uzsver, ka dzejas uztvere ir radošs process, kas balstās recipienta pieredzē un motivācijā.
  • Sabiedrības viedoklis: Trīsdesmit gadu laikā kopš dziesmas iznākšanas ir izveidojies stabils, pašorganizēts sabiedrības vairākuma viedoklis par tās jēgu. Šī dominējošā interpretācija dziesmu uztver kā stāstu par nelaimīgu, nepiepildītu mīlestību un emocionālu traumu, nevis kā aicinājumu uz pretlikumīgām darbībām.
  • Vēsturiskais un kultūras konteksts: Dziesma ir atzīta par vienu no populārākajām Latvijā, kas liecina par tās plašo akceptāciju sabiedrībā. Tāpat ombuds norāda uz daudziem pasaulslaveniem skaņdarbiem, kuru tekstus, interpretējot burtiski, varētu pārprast kā aicinājumu uz romantiskām attiecībām ar nepilngadīgajiem.

 

     Lai gan ombuda atzinums ir vispusīgs un labi argumentēts no literārās un socioloģiskās perspektīvas, no juridiskā viedokļa tajā ir saskatāmi vairāki diskutabli aspekti.

     Ombuda centrālais arguments balstās uz pieņēmumu par "sabiedrībā dominējošu intersubjektīvu interpretāciju". Juridiskajā analīzē šāds arguments ir problemātisks.

     Pirmkārt,  "sabiedrības viedokļa" esamība ir socioloģisks pieņēmums, kas nav pamatots ar empīriskiem datiem, bet gan ar ombuda un "nejauši izvēlētu respondentu" izpratni. Tiesību normu piemērošanā nevar paļauties uz subjektīvu vai neformāli konstatētu vairākuma viedokli, īpaši, ja runa ir par potenciāli sensitīvu saturu, kas skar nepilngadīgo aizsardzību.

     Otrkārt, tiesību normas ir veidotas, lai aizsargātu arī minoritātes un mazāk aizsargātas sabiedrības grupas, kurām varētu būt atšķirīga un daudz jūtīgāka uztvere. Atsaukšanās uz "pašsaprotamu" izpratni ignorē faktu, ka sabiedrības normas mainās. Tas, kas pirms 30 gadiem bija pieņemams joks, šodien var tikt uztverts pavisam citā gaismā, ņemot vērā pieaugošo izpratni par nepilngadīgo emocionālās un seksuālās neaizskaramības jautājumiem. Atzinumā šī mainīgā sociālā konteksta ietekme tiek pieminēta, taču netiek pietiekami dziļi analizēta.

 

     Ombuds pamatoti norāda uz atšķirību starp teksta burtisko nozīmi un tā māksliniecisko jēgu. Tomēr atzinumā nav veikta pietiekama juridiskā analīze par to, kur beidzas mākslinieciskā brīvība un sākas pienākums aizsargāt nepilngadīgos no kaitīga satura.

     Satversmes 100. pants garantē vārda brīvību, kas ietver arī māksliniecisko pašizpausmi. Tomēr šīs tiesības nav absolūtas, un tās var ierobežot, lai aizsargātu citu cilvēku tiesības, tai skaitā bērnu tiesības uz aizsardzību. Tā vietā, lai analizētu šo juridisko līdzsvaru, ombuds aprobežojas ar apgalvojumu, ka viņa kompetencē nav sniegt juridisku izvērtējumu. Lai gan ombuds nav tiesa, viņa pienākums, vērtējot satura atbilstību ētikas normām, ir ņemt vērā arī tiesisko ietvaru, kas šīs normas nosaka. Redakcionālais lēmums ir jāpieņem, apzinoties ne tikai sabiedrības "ierasto izpratni", bet arī potenciālos juridiskos riskus un medija atbildību.

 

     Atzinumā tiek plaši izklāstīta viena iespējamā dziesmas interpretācija – kā stāsts par nelaimīgu mīlestību, kas vijas cauri visam mūžam. Šī interpretācija ir loģiska un pamatota, taču tā ir tikai viena no daudzām iespējamām. Pats ombuds atzīst, ka "tā nav vienīgā iespējamā un tai var arī nebūt nekāda sakara ar Dziesmas autoru sākotnējo ieceri" un ka dziesmas jēga varētu būt arī "tajā, ka tai nav nekādas jēgas".

    No juridiskā viedokļa ir svarīgi vērtēt nevis to, kādu jēgu tekstam varētu "piešķirt" zinošs interpretators, bet gan to, kā šo tekstu var uztvert vidusmēra klausītājs, tostarp arī nepilngadīga persona, kurai var nebūt attīstītas spējas uztvert dzejas jēgu. Aizsardzības mehānismiem ir jābūt vērstiem uz potenciāli neaizsargātāko auditorijas daļu, nevis uz filoloģiski erudītāko.

 

      SEPLP ombuda atzinums ir nozīmīgs precedents mediju satura vērtēšanā, taču tas atstāj vairākus neatbildētus juridiskus jautājumus:

  1. Subjektivitātes risks: Pārmērīga paļaušanās uz nenoteiktu sabiedrības viedokli rada risku, ka lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz subjektīviem pieņēmumiem, nevis uz stingru juridisku un ētisku analīzi.
  2. Nepietiekams tiesiskais balanss: Atzinumā trūkst izvērstas juridiskās analīzes par samērīgumu starp mākslinieciskās izpausmes brīvību un nepilngadīgo personu aizsardzības imperatīvu.
  3. Auditorijas uztveres jautājums: Vērtējot saturu, ir būtiski analizēt ne tikai autora ieceri vai "pareizo" interpretāciju, bet arī to, kā saturu var uztvert dažādas auditorijas grupas, īpaši tās, kuras ir vieglāk ietekmējamas.

 

      Advokātiem, kas strādā ar mediju tiesību un vārda brīvības jautājumiem, šis atzinums kalpo kā atgādinājums, ka, aizstāvot māksliniecisko brīvību, ir svarīgi neaizmirst par mediju atbildību un nepieciešamību argumentus balstīt ne tikai socioloģiskās interpretācijās, bet arī spēkā esošajā tiesiskajā regulējumā. Šis gadījums skaidri parāda, cik sarežģīta un daudzšķautņaina ir robeža starp pieņemamo un nepieņemamo publiskajā telpā.


 Juridiski kritisks skatījums uz SEPLP ombuda atzinumu par grupas
Tiesa atceļ netaisnīgu izmaksu sadali: svarīga uzvara dzīvokļu īpašniekiem
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 19. decembris
Daudzdzīvokļu māju pārvaldīšanā bieži rodas situācijas, kurās vairākums pieņem lēmumus, kas šķietami atvieglo lēmumu pieņemšanas procesu, taču patiesībā rupji pārkāpj mazākuma tiesības un likuma burtu.
Vai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 18. decembris
Mūsdienu dinamiskajā biznesa vidē līgumu parakstīšana klātienē kļūst par retumu. Uzņēmēji arvien biežāk paļaujas uz e-pastiem, skenētiem dokumentiem un drošiem elektroniskajiem parakstiem.
Valdība beidzot sper izlēmīgus soļus imigrācijas sistēmas sakārtošanā
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 17. decembris
Jau ilgstoši juridiskajā vidē un sabiedrībā ir virmojušas diskusijas par nepieciešamību līdzsvarot darbaspēka piesaisti ar nacionālo drošību.
Kā cīņa ar ēnu ekonomiku paralizē uzņēmumu valdes maiņas procesus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 16. decembris
Mūsdienu dinamiskajā biznesa vidē laiks ir nauda. Situācijā, kad nepieciešams nomainīt valdes locekli, uzņēmēji rēķinās ar dažām dienām, lai jaunā amatpersona varētu sākt darbu – parakstīt līgumus, veikt maksājumus un pārstāvēt uzņēmumu.
Elastība vai sociālo garantiju samazināšana
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 12. decembris
Saeima vakardien, 11. decembrī, konceptuāli atbalstīja apjomīgus grozījumus Darba likumā. Lai gan likumprojekta anotācijā tiek uzsvērta nepieciešamība "pilnveidot darba tiesisko attiecību regulējumu" un veicināt elastību, juridiskā analīze liecina par būtisku svara kausu nosvēršanos par labu darba devējiem, atsevišķos
Algoritms tavā vietā izlems, vai esi vainīgs: No šodienas policija ievieš
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 11. decembris
Sākot ar šodienu, 11. decembri, Valsts policija spers soli jaunā ērā – vai drīzāk ievedīs mūs "drosmīgajā jaunajā pasaulē", kur lēmumu par sodu pieņems nevis amatpersona, bet algoritms.
Valdes locekļa atbildība nebeidzas līdz ar amata atstāšanu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 10. decembris
Vai bijušais valdes loceklis var tikt iekļauts riska personu sarakstā par nodokļu parādiem, kurus Valsts ieņēmumu dienests (VID) aprēķinājis jau pēc viņa aiziešanas no amata?
Holivuda pret realitāti, jeb būtiskākās atšķirības starp ASV un Latvijas tiesu sistēmām
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 9. decembris
Daudzi no mums savu priekšstatu par tiesu zāli ir guvuši, skatoties populāras amerikāņu filmas un seriālus, piemēram, "Suits" vai "Law & Order". Mēs redzam kaislīgas runas, zvērinātos, kuri raud, un pēkšņus "pārsteiguma pierādījumus", kas apgriež lietu kājām gaisā. Taču, nonākot reālā Latvijas tiesā, klients bieži pied
Klienta noslēpums pret AML prasībām: Ko drīkst un ko nedrīkst
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 8. decembris
Sabiedrībā joprojām valda spēcīgs uzskats, ka viss, kas tiek teikts zvērinātam advokātam, paliek stingri "starp mums".
Vai par
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 5. decembris
Daudzi uzņēmēji joprojām dzīvo ar pārliecību, ka finanšu noziegumi, piemēram, "aplokšņu algu" izmaksa vai izvairīšanās no nodokļiem, ir "balto apkaklīšu" pārkāpumi, par kuriem draud naudas sods vai nosacīta brīvības atņemšana.