Jauni grozījumi kredītinformācijas biroju likumā - būtisks solis jūsu finansiālajai drošībai

Lauris Klagišs • 2025. gada 24. septembris

      Digitālajā laikmetā, kad krāpniecības riski pieaug, valsts ievieš jaunus un efektīvus mehānismus patērētāju aizsardzībai. Nesen pieņemtie grozījumi Kredītinformācijas biroju likumā ievieš divas būtiskas iniciatīvas, kas sniegs iedzīvotājiem lielāku kontroli pār saviem finanšu datiem un pasargās no krāpnieciskiem darījumiem. Galvenais mērķis ir nodrošināt augstāku fizisko personu aizsardzību pret kredītu ņemšanu viņu vārdā bez viņu ziņas un gribas.

 

      Nozīmīgākais jauninājums ir tiesības ikvienai fiziskai personai reģistrēt kredītinformācijas biroja datubāzē atzīmi, ka tā nevēlas saņemt kredītu. Šī informācija būs redzama visiem kredītinformācijas lietotājiem, tostarp bankām un citiem aizdevējiem. Kā tas darbosies?

  • Aizliegums izsniegt kredītu: Līdztekus šiem grozījumiem tiek veiktas izmaiņas arī Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas paredzēs kredīta devējiem pienākumu ņemt vērā šo atzīmi. Ja persona būs reģistrējusi šādu liegumu, kredītu viņai piešķirt nedrīkstēs.
  • "Atdzišanas" periods: Lai novērstu impulsīvus un nepārdomātus lēmumus, likums paredz trīs dienu "atdzišanas" periodu. Ja persona vēlēsies atsaukt savu liegumu, kredītinformācijas birojs šo atzīmi dzēsīs tikai pēc trīs dienām, skaitot no atsaukuma saņemšanas dienas. Tas nozīmē, ka aizliegums tiks noņemts ne ātrāk kā ceturtajā dienā.
  • Aizsardzība neaizsargātām personām: Likumprojekts paredz, ka arī personas pilnvarotais pārstāvis vai aizgādnis varēs veikt šādu atzīmi tās vārdā, lai nodrošinātu personas ekonomisko interešu aizsardzību.

Šis mehānisms ir mērķtiecīgs risinājums cīņai ar digitālo krāpniecību, kas Nacionālajā risku novērtējumā identificēta kā vidēji augsts drauds. Tas pasargās iedzīvotājus gadījumos, kad tiek nozagti personas dati vai autentifikācijas rīki ar mērķi prettiesiski saņemt kredītu.

 

      Līdz šim, lai iegūtu pilnīgu priekšstatu par savu kredītvēsturi, iedzīvotājiem nereti nācās vērsties vairākās dažādās institūcijās, kas bija apgrūtinoši. Jaunie grozījumi šo procesu būtiski vienkāršos.


      Likums tagad paredz personai tiesības vērsties jebkurā no licencētajiem kredītinformācijas birojiem un, izmantojot "vienas pieturas aģentūras" principu, saņemt apkopotu informāciju par savām saistībām no dažādām valsts informācijas sistēmām un citiem avotiem. Būtiskākie ieguvumi:

  • Ērtība un pārskatāmība: Iespēja vienuviet saņemt visus savus kredītinformācijas datus pārskatāmā struktūrā, lai novērtētu savu finansiālo stāvokli vai sagatavotos parādu konsultācijām.
  • Datu aizsardzība: Kredītinformācijas birojs šo informāciju neuzglabās. Dati tiks apkopoti tikai uz konkrēta pieprasījuma pamata, nodoti personai un pēc tam nekavējoties dzēsti no biroja sistēmām.
  • Tiesību aizsardzība: Šis mehānisms nodrošinās, ka ikvienam ir pieejama patiesa un pilnīga informācija, ļaujot efektīvāk kontrolēt par sevi veiktos kredītspējas un kredītriska novērtējumus.

 

      Šie likuma grozījumi ir nozīmīgs solis pretim drošākai finanšu videi Latvijā. Tie sniedz praktiskus rīkus gan cīņai ar krāpniecību, gan savas finanšu veselības pārvaldīšanai. Aicinām iedzīvotājus būt informētiem un aktīvi izmantot šīs jaunās tiesības, tiklīdz tās stāsies spēkā.

Jauni grozījumi kredītinformācijas biroju likumā - būtisks solis jūsu finansiālajai drošībai
MAXIMA sods - sistēmiska tirgus varas izmantošana
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 7. novembris
Konkurences padomes (KP) 2025. gada 31. oktobra lēmums ...
Iesniegums policijai vai citai iestādei: kad tas var tikt atzīts par goda un cieņas aizskārumu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 6. novembris
Daudzi uzskata, ka vēršanās ar iesniegumu policijā vai citā valsts iestādē ir konstitucionāli aizsargāta tiesība, kas nekādā gadījumā nevar tikt sodīta.
Viesnīcnieka glabājums: Aizmirsta norma ar plašu aizsardzību
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 5. novembris
Ceļojot un apmetoties viesnīcās, mēs paļaujamies, ka mūsu personīgās mantas būs drošībā.
Cik izmaksā sievas sišana, vai draudi kādu nogalināt
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 3. novembris
Šis nav retorisks jautājums. Tā ir Latvijas realitāte, kas ietērpta konkrētos ciparos Administratīvo sodu likumā. Kā advokāts, esmu spiests secināt, ka mūsu likumdevēji vardarbību ir novērtējuši... maigi izsakoties, lēti.
Būvnoteikumu grozījumi: Vai mazāk birokrātijas nozīmē dārgāku būvniecību un lielākus riskus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. oktobris
2025. gada vasarā tika pieņemti un daļēji stājās spēkā ilgi gaidīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi".
Advokāta aizsardzība ir klienta aizsardzība: Latvija paraksta Eiropas Padomes Konvenciju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. oktobris
Šo piektdien, 25. oktobrī, visā Eiropā tiek atzīmēta Eiropas Advokātu diena. Zīmīgi, ka 2025. gada tēma ir “Eiropas Padomes Konvencija par jurista profesijas aizsardzību” – instruments, kas ir būtisks ne tikai juristiem, bet ikvienam sabiedrības loceklim.
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. oktobris
✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.
Stambulas konvencijas denonsēšanas juridiskā analīze:
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 27. oktobris
Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti
Saņēmāt vēstuli no VID? Nesatraucieties – rīcības plāns 3 soļos
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. oktobris
Vēstule no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) daudziem uzņēmējiem un privātpersonām mēdz radīt tūlītēju satraukumu.
Kā pasargāt savu zīmolu? Praktisks ceļvedis preču zīmes reģistrācijai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 23. oktobris
Jūsu uzņēmuma nosaukums, logo un sauklis ir daudz vairāk nekā tikai vārdi un attēli. Tas ir jūsu zīmols – reputācija, atpazīstamība un vērtība, ko esat cītīgi būvējuši.