Iecerēti būtiski grozījumi Administratīvā procesa likumā: kas jāzina ikvienam

Lauris Klagišs • 2025. gada 25. septembris

     Tieslietu ministrija ir nodevusi publiskajai apspriešanai apjomīgu likumprojektu, kas paredz veikt būtiskas izmaiņas Administratīvā procesa likumā (APL). Galvenie mērķi ir efektivizēt administratīvo procesu gan iestādēs, gan tiesā, mazināt birokrātisko slogu privātpersonām un pilnveidot tiesisko regulējumu, lai novērstu praksē konstatētas nepilnības. Mūsu birojs ir apkopojis svarīgākās iecerētās izmaiņas, kas varētu ietekmēt gan fiziskas, gan juridiskas personas.

 

      Vairāki grozījumi ir vērsti uz tiesvedības paātrināšanu un tiesu darba optimizāciju.

  • Lietu pārdale starp tiesu namiem: Lai izlīdzinātu tiesu noslodzi, īpaši Rīgas tiesu namā, un nodrošinātu ātrāku lietu izskatīšanu, Administratīvās rajona tiesas priekšsēdētājam plānots piešķirt tiesības pārdalīt lietas starp dažādiem tiesu namiem. Tas tiks veicināts, plaši izmantojot videokonferences un elektroniskās lietas iespējas.
  • Termiņš pierādījumu iesniegšanai: Lai disciplinētu procesa dalībniekus un novērstu lietas izskatīšanas novilcināšanu, tiek paredzēts pienākums iesniegt lūgumus un pierādījumus ne vēlāk kā 14 dienas pirms tiesas sēdes.
  • Videokonferenču plašāka izmantošana: Plānots svītrot ierobežojumu, ka videokonference izmantojama tikai tad, ja procesa dalībnieks nevar ierasties tiesā. Tas veicinās attālinātu dalību tiesas sēdēs, padarot procesu ērtāku.
  • Tulka nodrošināšana: Būtiskas izmaiņas skars tulka pakalpojumu nodrošināšanu. Pēc grozījumu pieņemšanas procesa dalībniekam, kurš neprot tiesvedības valodu, tulka palīdzība būs jānodrošina pašam par saviem līdzekļiem. Tiesa varēs lemt par tulka nodrošināšanu atsevišķos izņēmuma gadījumos, piemēram, personām, kas atbrīvotas no valsts nodevas, vai sodoša rakstura lietās.

 

      Likumprojekts ievieš jaunus instrumentus, lai cīnītos pret procesuālo tiesību ļaunprātīgu izmantošanu un necieņu pret tiesu.

  • Sods par negodprātīgu rīcību: Paredzēts jauns pants, kas ļaus tiesnesim izteikt brīdinājumu vai uzlikt piespiedu naudu līdz 300 eiro, ja procesa dalībnieks negodprātīgi izmanto savas tiesības vai apzināti novilcina lietas izskatīšanu.
  • Sods par necieņu pret tiesu: Par klaju tiesas sēdē pastāvošo noteikumu ignorēšanu vai citu necienīgu rīcību tiesa varēs uzlikt piespiedu naudu līdz 500 eiro. Šāds sods attieksies gan uz procesa dalībniekiem, gan citām personām, piemēram, lieciniekiem.
  • Tiesas sēdes ierakstīšana: Tiks mainīta kārtība, kādā personas, kas nav procesa dalībnieki, var veikt tiesas sēdes ierakstu. Turpmāk būs nepieciešams savlaicīgi pirms sēdes iesniegt tiesā motivētu lūgumu. Šī norma neattieksies uz žurnālistiem sabiedriski nozīmīgās lietās.

 

      Vairākas normas ir vērstas uz privātpersonu tiesību aizsardzības stiprināšanu un administratīvā sloga mazināšanu.

  • Atbrīvojums no drošības naudas arī juridiskām personām: Atsaucoties uz Satversmes tiesas atziņām, likumprojekts paredz svītrot ierobežojumu, kas liedza juridiskajām personām lūgt atbrīvošanu no valsts nodevas vai drošības naudas samaksas. Tāpat būs iespējams pārsūdzēt tiesas lēmumu, ar kuru atteikts samazināt drošības naudas apmēru vai atbrīvot no tās.
  • Vairs nav obligāta ierakstīta vēstule: Lai mazinātu administratīvo slogu iedzīvotājiem, kuriem jādodas uz pasta nodaļu, un ietaupītu iestāžu līdzekļus, plānots atteikties no prasības nelabvēlīgus administratīvos aktus obligāti sūtīt ierakstītā pasta sūtījumā.
  • Mazāk personas datu dokumentos: Gan administratīvajos aktos, gan tiesas spriedumos vairs nebūs obligāti jānorāda fiziskās personas dzīvesvietas adrese vai juridiskās personas juridiskā adrese, jo šī informācija nav nepieciešama personas identificēšanai.
  • Partnera tiesības neliecināt: Saistībā ar partnerības institūta ieviešanu Latvijā, APL tiks papildināts, nosakot, ka arī partneris var atteikties no pienākuma liecināt pret otru partneri.

 

      Grozījumi paredz arī jaunus mehānismus sadarbībai ar Eiropas Cilvēktiesību tiesu un Eiropas Savienības Tiesu.

  • Konsultatīvs atzinums no Eiropas Cilvēktiesību tiesas: Augstākajai tiesai tiks piešķirtas tiesības lūgt Eiropas Cilvēktiesību tiesai konsultatīvu atzinumu būtiskos cilvēktiesību interpretācijas vai piemērošanas jautājumos. Šādos gadījumos tiesvedība lietā tiks apturēta.
  • Tiesvedības apturēšana: Tiesas varēs apturēt tiesvedību lietā, ja citā lietā jau ir nosūtīts prejudiciāls jautājums Eiropas Savienības Tiesai par tās pašas tiesību normas interpretāciju.

 

 

      Jā, likumprojekts patiešām ievieš būtiskas un detalizētas izmaiņas pārsūdzības procesos. Grozījumu mērķis ir atslogot augstākas instances tiesas no acīmredzami nepamatotu sūdzību izskatīšanas, padarīt procesu racionālāku un koncentrēt tiesu resursus uz juridiski sarežģītiem un nozīmīgiem jautājumiem.

 

      Grozījumi paredz paplašināt apelācijas instances tiesas tiesības atteikties ierosināt tiesvedību, kā arī precizē rīcību ar sūdzībām par nepārsūdzamiem spriedumiem. Tiesa varēs atteikties ierosināt apelācijas tiesvedību, ja:

  • Par sūdzībā minēto tiesību normu piemērošanu un interpretāciju jau pastāv stabila judikatūra (tiesu prakse), un pārsūdzētais spriedums tai atbilst.
  • Apelācijas sūdzība ir acīmredzami nepamatota vai objektīvi nesaprotama.
  • Apelācijas sūdzība ir klaji aizskaroša un izaicinoša. Šī norma palīdzēs vērsties pret procesuālo tiesību negodprātīgu izmantošanu.

 

      Līdzīgi kā apelācijas procesā, arī kasācijā tiek ieviests skaidrāks regulējums sūdzību "filtrēšanai" un procesa racionalizēšanai. Jauns regulējums atteikumam pieņemt kasācijas sūdzību - ja ir pārkāpts sūdzības iesniegšanas termiņš, vai ja sūdzību iesniegusi persona, kura tam nav pilnvarota.

      Būtiska izmaiņa paredz, ka tiesa lūgs otras puses paskaidrojumus par kasācijas sūdzību tikai pēc tam, kad būs pieņemts lēmums ierosināt kasācijas tiesvedību. Praksē Senāts bieži atsaka ierosināt tiesvedību, pirms ir beidzies paskaidrojumu sniegšanas termiņš. Šī izmaiņa novērsīs situācijas, kad personas vai iestādes velti gatavo paskaidrojumus lietā, kas pēc būtības nemaz netiks skatīta.

 

       Kopumā šīs izmaiņas ir vērstas uz to, lai augstāko instanču tiesas varētu efektīvāk pildīt savu galveno funkciju – nodrošināt vienveidīgu likuma piemērošanu un attīstīt tiesu praksi, nevis tērēt resursus sūdzībām, kurām nav tiesiska pamata vai perspektīvas.

       Paredzams, ka piedāvātās izmaiņas būtiski ietekmēs administratīvo lietu vešanu nākotnē. Mūsu birojs turpinās sekot līdzi likumprojekta virzībai un informēs par tā pieņemšanas gaitu.


Iecerēti būtiski grozījumi Administratīvā procesa likumā: kas jāzina ikvienam
MAXIMA sods - sistēmiska tirgus varas izmantošana
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 7. novembris
Konkurences padomes (KP) 2025. gada 31. oktobra lēmums ...
Iesniegums policijai vai citai iestādei: kad tas var tikt atzīts par goda un cieņas aizskārumu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 6. novembris
Daudzi uzskata, ka vēršanās ar iesniegumu policijā vai citā valsts iestādē ir konstitucionāli aizsargāta tiesība, kas nekādā gadījumā nevar tikt sodīta.
Viesnīcnieka glabājums: Aizmirsta norma ar plašu aizsardzību
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 5. novembris
Ceļojot un apmetoties viesnīcās, mēs paļaujamies, ka mūsu personīgās mantas būs drošībā.
Cik izmaksā sievas sišana, vai draudi kādu nogalināt
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 3. novembris
Šis nav retorisks jautājums. Tā ir Latvijas realitāte, kas ietērpta konkrētos ciparos Administratīvo sodu likumā. Kā advokāts, esmu spiests secināt, ka mūsu likumdevēji vardarbību ir novērtējuši... maigi izsakoties, lēti.
Būvnoteikumu grozījumi: Vai mazāk birokrātijas nozīmē dārgāku būvniecību un lielākus riskus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. oktobris
2025. gada vasarā tika pieņemti un daļēji stājās spēkā ilgi gaidīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi".
Advokāta aizsardzība ir klienta aizsardzība: Latvija paraksta Eiropas Padomes Konvenciju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. oktobris
Šo piektdien, 25. oktobrī, visā Eiropā tiek atzīmēta Eiropas Advokātu diena. Zīmīgi, ka 2025. gada tēma ir “Eiropas Padomes Konvencija par jurista profesijas aizsardzību” – instruments, kas ir būtisks ne tikai juristiem, bet ikvienam sabiedrības loceklim.
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. oktobris
✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.
Stambulas konvencijas denonsēšanas juridiskā analīze:
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 27. oktobris
Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti
Saņēmāt vēstuli no VID? Nesatraucieties – rīcības plāns 3 soļos
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. oktobris
Vēstule no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) daudziem uzņēmējiem un privātpersonām mēdz radīt tūlītēju satraukumu.
Kā pasargāt savu zīmolu? Praktisks ceļvedis preču zīmes reģistrācijai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 23. oktobris
Jūsu uzņēmuma nosaukums, logo un sauklis ir daudz vairāk nekā tikai vārdi un attēli. Tas ir jūsu zīmols – reputācija, atpazīstamība un vērtība, ko esat cītīgi būvējuši.