Darba likuma grozījumu projekts: Kāpēc neapmierināti ir gan darba devēji, gan darbinieki

Lauris Klagišs • 2025. gada 28. augusts

    Nesen valdībā atbalstītie grozījumi https://tapportals.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/5b497025-3de7-4160-8e0c-0669aa11deb8/preview Darba likumā, kuri vēl gaida tālāko virzību Saeimā, tiek pieteikti kā solis pretim modernākam un elastīgākam darba tirgum. Oficiālais mērķis saskaņā ar likumprojekta anotāciju https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/e5453014-d490-4fb1-b95a-e4c7782aeb2c ir cēls – pilnveidot tiesisko regulējumu, ņemot vērā gan sociālo partneru ieteikumus, gan Eiropas Savienības tiesas praksi. Tomēr, iedziļinoties grozījumu būtībā, kļūst skaidrs, ka piedāvātie risinājumi rada nopietnus jautājumus un pamatotu neapmierinātību abās darba attiecību pusēs – gan darba devēju, gan darbinieku nometnē.

     Šajā rakstā aplūkosim kritiskākos grozījumu punktus, izvērtējot tos no abām perspektīvām.

 

  1. Virsstundu apmaksa – iluzora elastība darba devējam, reāls zaudējums darbiniekam. Likumprojekts piedāvā jaunu kārtību: ar koplīgumu darba devējs un darbinieki varētu vienoties par samazinātu piemaksu par virsstundām (ne mazāku kā 50% apmērā), ja uzņēmumā noteiktā minimālā alga ir vismaz par 50% augstāka nekā valstī noteiktā.

  • No darbinieka viedokļa: Šī ir bīstama atkāpe no fundamentāla principa – virsstundas ir papildu slodze, kas jākompensē 100% apmērā. Arguments par paaugstinātu pamatalgu neiztur kritiku, jo tas paver durvis situācijām, kur darbinieki ar nedaudz lielāku algu tiek sistemātiski nodarbināti virsstundās par zemāku samaksu, tādējādi ilgtermiņā zaudējot un ciešot no pārslodzes. Tas devalvē virsstundu darba jēgu kā ārkārtas situāciju un vājina darbinieku aizsardzību.
  • No darba devēja viedokļa: Sākotnēji šis punkts šķiet kā ieguvums, taču prasība paaugstināt minimālo algu visā uzņēmumā par 50% daudziem, it īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem, padara šo normu praktiski neizmantojamu. Tā vietā, lai sniegtu reālu elastību, grozījums rada sarežģītu un dārgu mehānismu, ko varēs atļauties tikai atsevišķi lielie spēlētāji. Līdz ar to solītā pielāgošanās tirgus apstākļiem ir vairāk iluzora nekā reāla.

 

  2. Dīkstāves regulējums – nenoteiktība abām pusēm. Grozījumi paredz detalizētāku dīkstāves regulējumu. Ja dīkstāve ilgst vairāk nekā piecas dienas, darba devējs var samazināt atalgojumu līdz 70% (bet ne zemāk par minimālo algu). Savukārt darbinieks iegūst tiesības uzteikt darbu, ja dīkstāve pārsniedz četras nedēļas, saņemot samazinātu (75% apmērā) atlaišanas pabalstu.

  No darbinieka viedokļa: Algas samazinājums par 30% ir būtisks finansiāls trieciens laikā, kad nākotne jau tā ir neskaidra. Iespēja aiziet no darba ar samazinātu pabalstu ir vājš mierinājums. Darbinieks tiek nostādīts neapskaužamā izvēlē: vai nu palikt uzņēmumā ar samazinātiem ienākumiem bez skaidrības par nākotni, vai aiziet ar mazāku finansiālo "drošības spilvenu", nekā pienāktos standarta situācijā.

  No darba devēja viedokļa: Lai gan iespēja samazināt algas dīkstāves laikā ir atbalstāma, jaunās darbinieka tiesības uzteikt līgumu un saņemt atlaišanas pabalstu rada papildu finansiālo slogu tieši tad, kad uzņēmums jau atrodas krīzē. Dīkstāve nozīmē, ka uzņēmumam nav naudas plūsmas, un šajā brīdī tam tiek uzlikts par pienākumu izmaksāt pabalstus aizejošiem darbiniekiem, kas var vēl vairāk pasliktināt tā finansiālo stāvokli.

 

  3. Koplīgumu piemērošanas izbeigšana – varas sviru pārbīde. Jaunā norma ļaus vienai pusei vienpusēji atkāpties no spēkā esoša, bet terminēta koplīguma piemērošanas, ja divu gadu laikā nav noslēgts jauns, par to paziņojot sešus mēnešus iepriekš.

  No darbinieka viedokļa: Šis ir tiešs apdraudējums darbinieku kolektīvajām tiesībām un sociālajām garantijām. Tas dod darba devējam spēcīgu instrumentu, kā atteikties no gadiem ilgi pastāvējušiem un darbiniekiem labvēlīgiem nosacījumiem (piemēram, veselības apdrošināšanas, papildu brīvdienām), ja arodbiedrība nepiekrīt jaunā koplīguma nosacījumiem. Tas būtiski vājina darbinieku sarunu pozīcijas.

  No darba devēja viedokļa: Sešu mēnešu brīdinājuma termiņš, lai atkāptos no novecojuša un tirgus situācijai neatbilstoša koplīguma, ir pārmērīgi garš. Tas liedz uzņēmumam operatīvi reaģēt uz ekonomiskām izmaiņām un paildzina periodu, kurā tas ir spiests darboties pēc neizdevīgiem noteikumiem.

 

  Secinājumi. Mēģinot radīt kompromisu, likumdevējs ir sagatavojis projektu, kas rada vairāk problēmu nekā risinājumu. Tajā saskatāma tendence vājināt darbinieku individuālo un kolektīvo aizsardzību, vienlaikus nepiedāvājot darba devējiem reālu, praktisku un ātru elastību. Daudzas no normām ir vai nu pārāk sarežģītas, lai tās ieviestu, vai arī rada jaunu finansiālo un juridisko risku abām pusēm.

      Saeimai, lemjot par šiem grozījumiem, vajadzētu rūpīgi ieklausīties sociālo partneru kritikā. Savukārt gan darba devējiem, gan darbiniekiem iesakām jau laikus konsultēties ar juristiem, lai izprastu, kā šīs izmaiņas varētu ietekmēt viņu tiesības un pienākumus nākotnē

Darba likuma grozījumu projekts: Kāpēc neapmierināti ir gan darba devēji, gan darbinieki
Būvnoteikumu grozījumi: Vai mazāk birokrātijas nozīmē dārgāku būvniecību un lielākus riskus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. oktobris
2025. gada vasarā tika pieņemti un daļēji stājās spēkā ilgi gaidīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi".
Advokāta aizsardzība ir klienta aizsardzība: Latvija paraksta Eiropas Padomes Konvenciju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. oktobris
Šo piektdien, 25. oktobrī, visā Eiropā tiek atzīmēta Eiropas Advokātu diena. Zīmīgi, ka 2025. gada tēma ir “Eiropas Padomes Konvencija par jurista profesijas aizsardzību” – instruments, kas ir būtisks ne tikai juristiem, bet ikvienam sabiedrības loceklim.
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. oktobris
✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.
Stambulas konvencijas denonsēšanas juridiskā analīze:
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 27. oktobris
Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti
Saņēmāt vēstuli no VID? Nesatraucieties – rīcības plāns 3 soļos
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. oktobris
Vēstule no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) daudziem uzņēmējiem un privātpersonām mēdz radīt tūlītēju satraukumu.
Kā pasargāt savu zīmolu? Praktisks ceļvedis preču zīmes reģistrācijai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 23. oktobris
Jūsu uzņēmuma nosaukums, logo un sauklis ir daudz vairāk nekā tikai vārdi un attēli. Tas ir jūsu zīmols – reputācija, atpazīstamība un vērtība, ko esat cītīgi būvējuši.
Valdes locekļa atbildība: 5 praktiski soļi, kā pasargāt savu personīgo mantu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 21. oktobris
Būt uzņēmuma valdē nozīmē uzņemties lielu atbildību. Lai gan šis amats paver plašas iespējas, tas vienlaikus ir saistīts ar riskiem, kas var skart ne tikai uzņēmuma...
Tiesa atstāj spēkā Rail Baltica būvatļauju, noraidot zemes īpašnieka sūdzību
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 17. oktobris
Administratīvā rajona tiesa ir noraidījusi zemes īpašnieka pieteikumu atcelt būvatļauju Rail Baltica trases posmam, apstiprinot valsts rīcības tiesiskumu nacionālas nozīmes projektu īstenošanā un skaidrojot tiesas kompetences robežas tehnisku projektēšanas risinājumu izvērtēšanā.
Vai no debatēm tiesā ir kāda jēga
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 16. oktobris
Kādā nesenā Administratīvās rajona tiesas sēdē, tiesnesis pirms debatēm norādīja, ka “Administratīvajā procesā debašu stadija ir atšķirīga, un debašu stadijai pēc būtības nav nekādas ietekmes uz rezultātu”.
Valsts drošība pret digitālo privātumu: Valsts policijas jaunā kriptovalūtu uzraudzības iepirkuma ju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 14. oktobris
Digitālā vide ir kļuvusi par jaunu arēnu gan komercijai, gan noziedzībai. Kriptovalūtām arvien vairāk integrējoties finanšu sistēmā, tiesībaizsardzības iestādes meklē arvien modernākus rīkus, lai izsekotu nelikumīgām darbībām.