Jaunais interešu pārstāvju saraksts un kā to izmantot Jūsu biznesam?

Lauris Klagišs • 2025. gada 2. septembris

     Sākot ar šī gada 1. septembri, Latvijas politiskajā un uzņēmējdarbības vidē tiek ieviests jauns spēles laukums – darbu sāk brīvprātīgs Interešu pārstāvju saraksts. Grozījumi Interešu pārstāvības atklātības likumā paver iespēju ikvienam, kas sevi identificē kā lobētāju vai interešu pārstāvi, pieteikties Uzņēmumu reģistrā (UR) un kļūt par daļu no publiski pieejamas datubāzes. Taču vai šis ir ilgi gaidīts solis pretī Rietumu līmeņa caurspīdīgumam, vai tomēr tikai formāls vingrinājums ar apšaubāmu praktisko pienesumu? Analizēsim kritiski.

 

  Kas mainās no 1. septembra? Būtībā, valsts ir radījusi platformu – sarakstu, kuru administrē UR un kurš būs pieejams Latvijas atvērto datu portālā. Procedūra ir padarīta maksimāli vienkārša:

     Jebkura fiziska vai juridiska persona, kas veic interešu pārstāvību, var iesniegt pieteikumu elektroniski vai pa pastu. Par reģistrāciju nav paredzēta valsts nodeva. UR sola pieteikumus izskatīt 1–5 darba dienu laikā. Saraksts būs atvērto datu formātā, ļaujot sabiedrībai, žurnālistiem un konkurentiem redzēt, kas sevi pozicionē kā interešu pārstāvi. Uz papīra tas izklausās kā solis pareizajā virzienā. Taču, kā vienmēr, velns slēpjas detaļās.

 

     Pirms steigties ar pieteikuma gatavošanu, ir svarīgi saprast šī jaunā mehānisma fundamentālos ierobežojumus, kurus atklāti norāda arī pats likumdevējs un UR:

 

  1. UR kā pasīvs reģistrators, nevis uzraugs. Uzņēmumu reģistrs skaidri norāda, ka tā kompetencē nav vērtēt, vai persona faktiski nodarbojas ar lobēšanu. UR nedefinē, kas ir un kas nav interešu pārstāvība. Praksē tas nozīmē, ka UR darbojas kā "pastkastīte" – tas pieņem un publicē informāciju, bet nepārbauda tās satura patiesumu vai atbilstību realitātei. Šis saraksts var kļūt par mājvietu gan nopietnām nozaru asociācijām, gan personām ar fiktīviem vai pat maldinošiem mērķiem.

 

  1. Brīvprātības princips – zobens ar diviem asmeņiem. Saraksts ir pilnībā brīvprātīgs. Tas rada acīmredzamu paradoksu. Tie uzņēmumi un organizācijas, kas jau šobrīd strādā atklāti un ētiski, visticamāk, bez bažām reģistrēsies, lai demonstrētu savu caurspīdīgumu. Savukārt tie, kuri vēlas ietekmēt lēmumus "aizkulisēs" un kuru darbība visvairāk būtu jāizgaismo, vienkārši izvēlēsies nereģistrēties. Līdz ar to saraksts riskē kļūt par paraugstundu tiem, kam jau tā ir laba reputācija, bet neatklās "ēnu" ekonomikas un politikas spēlētājus.

 

  1. Īstermiņa risinājums bez tūlītējām sekām. Reģistrācija sarakstā neuzliek nekādus jaunus pienākumus, izņemot nepieciešamību aktualizēt datus. Tāpat jebkurā brīdī no saraksta var izstāties. Šis ir pārejas posma regulējums, kas darbosies līdz 2028. gada 1. septembrim, kad plānots ieviest pilnvērtīgu un, domājams, obligātu interešu pārstāvības reģistru un sistēmu. Tātad, pašreizējais saraksts ir drīzāk trīs gadus ilgs "izmēģinājuma brauciens".

 

     Ņemot vērā iepriekš minēto, katram uzņēmumam vai organizācijai, kas sadarbojas ar publisko sektoru, ir jāpieņem stratēģisks lēmums.

 

  Argumenti "PAR" reģistrāciju:

 

  • Reputācijas ieguvumi: Iekļaušana oficiālā sarakstā var tikt izmantota kā pozitīvs publicitātes instruments. Tā ir proaktīva darbība, kas apliecina jūsu organizācijas apņemšanos ievērot atklātības un labas pārvaldības principus.

 

  • Leģitimitātes veicināšana: Sarunās ar valsts un pašvaldību amatpersonām atsaukšanās uz savu statusu oficiālā reģistrā var piešķirt papildu leģitimitāti un vairot uzticību.

 

  • Sagatavošanās nākotnei: Piedalīšanās brīvprātīgajā sistēmā ļauj laicīgi sagatavoties un izprast procesus, kas, visticamāk, kļūs obligāti pēc 2028. gada.

 

Argumenti "PRET" vai iemesli piesardzībai:

 

  • Nevajadzīga uzmanība: Ja jūsu darbības interešu pārstāvības jomā ir epizodiskas, reģistrācija var piesaistīt lieku konkurentu vai mediju uzmanību, neradot līdzvērtīgu ieguvumu.

 

  • Datu uzturēšanas slogs: Lai arī neliels, tas ir papildu administratīvais pienākums – sekot līdzi un laikus aktualizēt informāciju par pārstāvētajām interesēm un personām.

 

  • Nogaidīšanas taktika: Tā kā sistēma ir jauna un tās reālā ietekme nav zināma, varētu būt prātīgi vispirms pavērot, kā tā attīstās, kas reģistrējas un kāda veidojas publiskā un politiskā reakcija.

 

     Jaunais Interešu pārstāvju saraksts nav laimes lācis, kas vienā dienā padarīs lēmumu pieņemšanas procesus Latvijā pilnībā caurspīdīgus. Tā pašreizējā, brīvprātīgā un bezzobainā forma drīzāk ir simbolisks žests un publiska "smilšu kaste", kurā sabiedrība un paši interešu pārstāvji varēs iepazīties ar gaidāmajām pārmaiņām.

    Patiesā revolūcija ir gaidāma 2028. gadā. Tomēr šis pirmais solis sniedz uzņēmumiem stratēģisku iespēju – vai nu jau tagad pozicionēt sevi kā atklātības līderus, vai arī ieņemt nogaidošu pozīciju.


  Mūsu birojs ir gatavs sniegt padziļinātu juridisko analīzi par jaunā regulējuma ietekmi tieši uz jūsu darbības nozari un palīdzēt pieņemt pārdomātu lēmumu, kas atbilst jūsu ilgtermiņa biznesa mērķiem. Sazinieties ar mums, lai apspriestu labāko stratēģiju jūsu organizācijai.

Jaunais interešu pārstāvju saraksts un kā to izmantot  Jūsu biznesam
Vai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 18. decembris
Mūsdienu dinamiskajā biznesa vidē līgumu parakstīšana klātienē kļūst par retumu. Uzņēmēji arvien biežāk paļaujas uz e-pastiem, skenētiem dokumentiem un drošiem elektroniskajiem parakstiem.
Valdība beidzot sper izlēmīgus soļus imigrācijas sistēmas sakārtošanā
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 17. decembris
Jau ilgstoši juridiskajā vidē un sabiedrībā ir virmojušas diskusijas par nepieciešamību līdzsvarot darbaspēka piesaisti ar nacionālo drošību.
Kā cīņa ar ēnu ekonomiku paralizē uzņēmumu valdes maiņas procesus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 16. decembris
Mūsdienu dinamiskajā biznesa vidē laiks ir nauda. Situācijā, kad nepieciešams nomainīt valdes locekli, uzņēmēji rēķinās ar dažām dienām, lai jaunā amatpersona varētu sākt darbu – parakstīt līgumus, veikt maksājumus un pārstāvēt uzņēmumu.
Elastība vai sociālo garantiju samazināšana
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 12. decembris
Saeima vakardien, 11. decembrī, konceptuāli atbalstīja apjomīgus grozījumus Darba likumā. Lai gan likumprojekta anotācijā tiek uzsvērta nepieciešamība "pilnveidot darba tiesisko attiecību regulējumu" un veicināt elastību, juridiskā analīze liecina par būtisku svara kausu nosvēršanos par labu darba devējiem, atsevišķos
Algoritms tavā vietā izlems, vai esi vainīgs: No šodienas policija ievieš
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 11. decembris
Sākot ar šodienu, 11. decembri, Valsts policija spers soli jaunā ērā – vai drīzāk ievedīs mūs "drosmīgajā jaunajā pasaulē", kur lēmumu par sodu pieņems nevis amatpersona, bet algoritms.
Valdes locekļa atbildība nebeidzas līdz ar amata atstāšanu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 10. decembris
Vai bijušais valdes loceklis var tikt iekļauts riska personu sarakstā par nodokļu parādiem, kurus Valsts ieņēmumu dienests (VID) aprēķinājis jau pēc viņa aiziešanas no amata?
Holivuda pret realitāti, jeb būtiskākās atšķirības starp ASV un Latvijas tiesu sistēmām
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 9. decembris
Daudzi no mums savu priekšstatu par tiesu zāli ir guvuši, skatoties populāras amerikāņu filmas un seriālus, piemēram, "Suits" vai "Law & Order". Mēs redzam kaislīgas runas, zvērinātos, kuri raud, un pēkšņus "pārsteiguma pierādījumus", kas apgriež lietu kājām gaisā. Taču, nonākot reālā Latvijas tiesā, klients bieži pied
Klienta noslēpums pret AML prasībām: Ko drīkst un ko nedrīkst
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 8. decembris
Sabiedrībā joprojām valda spēcīgs uzskats, ka viss, kas tiek teikts zvērinātam advokātam, paliek stingri "starp mums".
Vai par
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 5. decembris
Daudzi uzņēmēji joprojām dzīvo ar pārliecību, ka finanšu noziegumi, piemēram, "aplokšņu algu" izmaksa vai izvairīšanās no nodokļiem, ir "balto apkaklīšu" pārkāpumi, par kuriem draud naudas sods vai nosacīta brīvības atņemšana.
Vai ceļa zīmes traucē ikdienas gaitām
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 3. decembris
Daudzi autovadītāji ir saskārušies ar situāciju, kad pēkšņi uzstādīta ceļa zīme būtiski apgrūtina ikdienas maršrutu – nokļūšanu mājās, darbā vai bērna nogādāšanu skolā.