Vai viesmīlim no saņemtās dzeramnaudas ir jāmaksā nodokļi?

Lauris Klagišs • 2025. gada 16. septembris

      Viesmīlības nozarē un sabiedrībā kopumā jau gadiem ilgi pastāv viena no noturīgākajām juridiskajām dilemmām – vai no dzeramnaudas, ko viesmīlis saņem par labu apkalpošanu, ir jāmaksā nodokļi? Šis jautājums rada pastāvīgu nenoteiktību gan darbiniekiem, kuru ienākumi bieži vien ir atkarīgi no šiem papildu maksājumiem, gan darba devējiem, kuriem jānodrošina atbilstība arvien stingrākām finanšu uzraudzības prasībām. Diskusijas parasti polarizējas divās pretējās nometnēs.


       Vienā pusē ir plaši izplatīts, uz ikdienas pieredzi un vienkāršotiem pieņēmumiem balstīts uzskats, ka dzeramnauda ir personiska pateicība, sava veida dāvana, kas nav apliekama ar nodokļiem. Šo viedokli nereti pastiprina arguments, ka nodokļu likumdošanā termins "dzeramnauda" nav tieši definēts kā apliekams objekts. Šī interpretācija ir vilinoša savā vienkāršībā un finansiālajā izdevīgumā, taču tā balstās uz bīstami šauru un burtisku likuma izpratni.


      Otrā pusē ir stingra, uz tiesību normu sistēmisku analīzi pamatota juridiskā pieeja. Tā prasa ignorēt populārus mītus un iedziļināties dzeramnaudas ekonomiskajā būtībā, vērtējot to caur nodokļu un civiltiesību prizmu. Šī pieeja uzdod neērtus jautājumus: vai maksājums, kas ir tieši saistīts ar sniegtu pakalpojumu, var tikt uzskatīts par bezatlīdzības darījumu? Un kādas ir sekas, ja Valsts ieņēmumu dienests (VID) vai banka pieprasa paskaidrot regulāru, nedeklarētu naudas līdzekļu izcelsmi?


       Šī raksta mērķis ir sniegt izsmeļošu un juridiski pamatotu atbildi uz šo jautājumu, demontējot populāros mītus un piedāvājot skaidru tiesisko ietvaru. Analīze tiks veikta secīgi: vispirms, aplūkojot ienākuma jēdzienu nodokļu tiesībās un dzeramnaudas vietu tajā; pēc tam, detalizēti izvērtējot dāvinājuma institūtu civiltiesībās un tā (ne)piemērojamību dzeramnaudai; un, visbeidzot, analizējot praktiskos riskus un atbildību, ar ko jārēķinās gan darbiniekiem, gan darba devējiem.

 

       Lai izprastu dzeramnaudas nodokļu statusu, vispirms ir jāatsakās no maldīgā priekšstata, ka likumam būtu jāietver izsmeļošs saraksts ar visiem iespējamajiem ienākumu veidiem. Latvijas nodokļu sistēma, līdzīgi kā citās attīstītās valstīs, balstās uz visaptverošu ienākuma definīciju. Likums "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" definē nodokļa objektu kā visus maksātāja taksācijas periodā (kalendārajā gadā) gūtos ienākumus, izņemot tos, kas likumā ir tieši noteikti kā neapliekami.


       Šis princips ir fundamentāls – tas nozīmē, ka jebkurš finansiāls labums, ko persona saņem, pēc noklusējuma tiek uzskatīts par apliekamu ienākumu, ja vien likumdevējs nav skaidri un nepārprotami paredzējis izņēmumu. Tādējādi jautājums nav par to, vai dzeramnauda ir minēta likumā kā apliekams ienākums, bet gan par to, vai tā ir minēta kā neapliekams ienākums. Atbilde ir nepārprotama – nav.

 

       Arguments, ka dzeramnauda nav apliekama ar nodokli, jo šāds termins nav atrodams nodokļu likumos, ir klasisks burtiskas un no konteksta izrautas interpretācijas piemērs, kas ignorē tiesību normu sistēmu. Likumdevējs apzināti izmanto plašas kategorijas, lai aptvertu mainīgās ekonomiskās attiecības un novērstu iespēju apiet nodokļu nomaksu, izmantojot jaunus ienākumu gūšanas veidus vai nosaukumus.


        Dzeramnauda pēc savas ekonomiskās būtības ir naudas summa, ko persona saņem kā tiešu rezultātu par savu darba pienākumu veikšanu vai pakalpojuma sniegšanu. Tā ir papildu atlīdzība par kvalitatīvu darbu. Tādējādi tā pilnībā atbilst likumā definētajam algota darba ienākuma jēdzienam, kas ietver ne tikai darba algu, bet arī "jebkuru citu atlīdzību", kas tiek saņemta uz darba attiecību pamata. Dzeramnaudas neiekļaušana likuma tekstā nav nejaušība vai likumdevēja aizmāršība, kas radījusi nodokļu "caurumu"; tā ir likumsakarīga sekas tam, ka šis ienākuma veids jau ir aptverts ar vispārējo ienākuma definīciju.

 

        Dzeramnaudas juridiskā klasifikācija var atšķirties atkarībā no tās saņemšanas un uzskaites mehānisma.

  Centralizēti ievākta dzeramnauda: Ja darba devējs (piemēram, restorāns) ievāc visas dzeramnaudas (gan skaidrā naudā, gan elektroniski) kopējā fondā un pēc tam tās sadala darbiniekiem, šie maksājumi viennozīmīgi tiek kvalificēti kā algota darba ienākums. Šādā gadījumā darba devējam ir pienākums no šīm summām ieturēt visus darbaspēka nodokļus (IIN un VSAOI) tieši tāpat, kā no pamatalgas.

  Tieši saņemta dzeramnauda: Situācija kļūst sarežģītāka, ja darbinieks dzeramnaudu saņem tieši no klienta skaidrā naudā vai personīgā kontā. Arī šajā gadījumā tas ir ienākums, kas gūts saistībā ar darba attiecībām. Lai gan darba devējam var nebūt praktiskas iespējas šo ienākumu uzskaitīt un ieturēt no tā nodokļus, atbildība par tā deklarēšanu un nodokļu nomaksu gulstas uz pašu darbinieku. Šādus ienākumus darbiniekam būtu jādeklarē gada ienākumu deklarācijā kā "citus ar nodokli apliekamus ienākumus". Alternatīvi, ja šāda darbība ir regulāra un patstāvīga, personai būtu jāreģistrē saimnieciskā darbība.

 

       Lai izvērtētu, vai dzeramnaudu varētu klasificēt kā dāvinājumu un tādējādi piemērot tai nodokļu atvieglojumus, ir nepieciešams iedziļināties Civillikuma normās, kas regulē šo tiesisko institūtu. Šī analīze atklāj, ka šāda interpretācija ir pretrunā ar dāvinājuma juridisko būtību.


       Civillikuma 1912. pants sniedz skaidru un kodolīgu dāvinājuma definīciju: "Dāvinājums ir tiesisks darījums, ar kuru kāds aiz devības piešķir otram bez atlīdzības kādu mantisku vērtību". Lai darījumu atzītu par dāvinājumu, ir jākonstatē trīs kumulatīvi (vienlaicīgi pastāvoši) elementi:

  1. Dāvinātāja griba (devība): Personai ir jābūt nodomam nesavtīgi, aiz tīras labvēlības palielināt otras personas mantas apjomu.
  2. Mantiskas vērtības piešķiršana: Apdāvinātajam ir jāsaņem reāls, izmērāms mantisks labums.
  3. Bez atlīdzības: Mantiskās vērtības piešķiršana notiek bez jebkādas pretpienākuma vai atlīdzības saņemšanas no apdāvinātā puses.

Tieši trešais elements – atlīdzības neesamība – ir izšķirošais, lai nošķirtu dāvinājumu no citiem darījumu veidiem, piemēram, pirkuma vai maiņas līguma. Pielāgojot šos kritērijus dzeramnaudas situācijai, kļūst acīmredzams, ka tā neatbilst dāvinājuma definīcijai.


  "Aiz devības". Varētu argumentēt, ka klients, atstājot dzeramnaudu, rīkojas devīgi. Tomēr šī devība nav abstrakta un nesaistīta. Tā ir tieši motivēta ar saņemto pakalpojumu – viesmīļa laipnību, ātrumu, profesionalitāti. Tā ir pateicība par konkrētu darbību, nevis nesavtīgs akts, kas veikts neatkarīgi no jebkādiem ārējiem apstākļiem. Ja apkalpošana būtu bijusi slikta, visticamāk, dzeramnauda netiktu atstāta. Tas norāda uz cēloņsakarību, kas ir pretrunā ar tīras devības ideju.


  "Bez atlīdzības". Šis ir arguments, kas pilnībā sagrauj dzeramnaudas kā dāvinājuma koncepciju. Dzeramnauda pēc savas būtības ir atlīdzība. Tā ir papildu samaksa, kas tiek piešķirta par pakalpojuma sniegšanu virs noteiktās cenas. Klients samaksā rēķinu par pamatpakalpojumu (ēdienu, dzērieniem) un pievieno dzeramnaudu kā papildu atlīdzību par labu servisu. Pastāv nepārprotama cēloņsakarība: pakalpojums -> apmierinātība -> papildu maksājums. Ja pakalpojums netiktu sniegts, dzeramnauda netiktu dota. Tādējādi dzeramnauda nav "bez atlīdzības"; tā ir tieši "par atlīdzību".


       Balstoties uz stingru Civillikuma 1912. panta interpretāciju, dzeramnauda nevar tikt kvalificēta kā klasisks dāvinājums. Tai trūkst izšķirošā juridiskā elementa – atlīdzības neesamības. Tā ir maksājums, kas ir cēloniski un mērķtiecīgi saistīts ar saņemtu pakalpojumu, un tādējādi tas ir uzskatāms par atlīdzību, nevis dāvanu.

 

         Rūpīgāks Civillikuma pētnieks varētu norādīt uz specifisku normu, kas šķietami sarežģī iepriekš izdarīto secinājumu. Tas ir tā sauktais "atlīdzības dāvinājums", kas varētu radīt ilūziju par dzeramnaudas kā dāvinājuma juridiskā statusa leģitimitāti. Tomēr šī argumenta atspēkošana atklāj fundamentālu atšķirību starp civiltiesību un nodokļu tiesību mērķiem un principiem.


       Civillikuma 1933. pants nosaka, ka dāvinājumu nevar atsaukt nepateicības dēļ, ja tas ir veikts "atlīdzības nolūkā par izdarītiem pakalpojumiem vai labvēlību". Šī norma atzīst hibrīda darījuma pastāvēšanu – darījumu, kam piemīt gan dāvinājuma, gan atlīdzības pazīmes. No pirmā acu uzmetiena šis apraksts šķietami perfekti atbilst dzeramnaudai – tā ir dāvana, kas dota kā atlīdzība par pakalpojumu. Tomēr ir kritiski svarīgi saprast, kāpēc šī norma pastāv civiltiesībās un kāpēc tā nav pārnesama uz nodokļu tiesību jomu.


        Tiesību sistēma sastāv no dažādām nozarēm, un katrai no tām ir savi mērķi, principi un regulējuma priekšmets. Civiltiesību mērķis ir regulēt privātpersonu (fizisku vai juridisku) savstarpējās mantiskās un nemantiskās attiecības. Civillikuma norma par "atlīdzības dāvinājumu" ir radīta, lai atrisinātu specifisku problēmu starp dāvinātāju un apdāvināto. Tā aizsargā apdāvināto, nosakot, ka dāvinātājs nevar atprasīt dāvanu, kas dota kā pateicība par kādu labu darbu, pat ja apdāvinātais vēlāk izrāda nepateicību.3 Šīs normas mērķis ir nodrošināt taisnīgumu un stabilitāti privātpersonu attiecībās, nevis definēt darījuma nodokļu statusu. Savukārt, nodokļu tiesību mērķis ir regulēt publiskās attiecības starp valsti un privātpersonām attiecībā uz nodokļu un nodevu noteikšanu un iekasēšanu valsts budžetā. Nodokļu tiesībās dominē princips, kas pazīstams kā satura pārākums pār formu (vai ekonomiskās būtības princips). Tas nozīmē, ka nodokļu administrācija, vērtējot darījumu, skatās uz tā faktisko ekonomisko saturu, nevis uz juridisko formu vai nosaukumu, ko tam piešķīrušas iesaistītās puses.


        Šo divu tiesību nozaru atšķirīgie mērķi noved pie izšķiroša secinājuma. Lai gan civiltiesības savām vajadzībām (dāvinājuma atsaukšanas regulēšanai) var atzīt tādu juridisku konstrukciju kā "atlīdzības dāvinājums", nodokļu tiesības šo nosaukumu ignorēs un vērtēs darījuma ekonomisko būtību.

 

      Piemērojot ekonomiskās būtības principu dzeramnaudai, aina kļūst pilnīgi skaidra. Neatkarīgi no tā, kā šo maksājumu sauc – "dzeramnauda", "pateicība" vai pat "atlīdzības dāvinājums" –, tā ekonomiskā būtība ir nemainīga: tā ir samaksa par pakalpojumu. Tā ir naudas summa, kas tiek nodota no vienas personas otrai kā tiešs un gaidīts rezultāts par paveiktu darbu. Nodokļu administrācijai ar to ir pietiekami, lai šo maksājumu klasificētu kā ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamu ienākumu. Mēģinājums izmantot civiltiesību specifisko terminoloģiju, lai pamatotu nodokļu atbrīvojumu, ir juridiski kļūdains un praksē lemts neveiksmei.

 

      Pēc tam, kad ir izanalizēta gan nodokļu, gan civiltiesību sistēma, ir iespējams sniegt tiešu un nepārprotamu atbildi uz vienu no sākotnējā jautājuma galvenajām daļām: vai dzeramnaudai ir piemērojams likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktais atbrīvojums dāvanām no fiziskām personām līdz 1500 eiro gadā?

      Balstoties uz iepriekš veikto juridisko analīzi, secinājums ir viennozīmīgs: likumā noteiktais atbrīvojums dāvinājumiem no fiziskām personām līdz 1500 eiro gadā nav piemērojams dzeramnaudām. Šis atbrīvojums ir paredzēts tikai un vienīgi tiem darījumiem, kas atbilst patiesa dāvinājuma būtībai – proti, ir saņemti nesavtīgi un bez atlīdzības.

 

       Mēģinājums piemērot šo atbrīvojumu dzeramnaudai ir balstīts uz fundamentālu pārpratumu par to, kā mijiedarbojas dažādas tiesību nozares.

  Dzeramnauda nav dāvinājums nodokļu izpratnē: Kā tika pierādīts iepriekšējās nodaļās, dzeramnaudai piemīt atlīdzības raksturs, jo tā ir tieši saistīta ar sniegtu pakalpojumu.

  Atbrīvojums attiecas tikai uz bezatlīdzības darījumiem: Likumdevējs, paredzot atbrīvojumu dāvanām, ir vēlējies atbrīvot no nodokļiem tādus darījumus kā dzimšanas dienas dāvanas, mantojumus vai citus labumus, kas tiek saņemti bez jebkāda pretpienākuma. Dzeramnauda šajā kategorijā neietilpst.

  Ekonomiskā būtība prevalē pār nosaukumu: Pat ja kāds vēlētos dzeramnaudu dēvēt par "dāvanu", nodokļu administrācija vērtēs darījuma ekonomisko saturu. Tā kā ekonomiskais saturs ir samaksa par darbu, nodokļu atbrīvojums nav piemērojams.

 

       Teorētiskā juridiskā analīze par dzeramnaudas aplikšanu ar nodokļiem iegūst praktisku nozīmi, kad tiek aplūkoti reālie riski, ar kuriem saskaras gan darbinieki, gan darba devēji, ignorējot šo pienākumu. Aizvien pieaugošā finanšu sistēmas caurspīdība un uzraudzības mehānismi padara nedeklarētu ienākumu slēpšanu par arvien bīstamāku stratēģiju.

       Mūsdienu finanšu vide ir tālu no laikiem, kad skaidras naudas aprite bija praktiski nekontrolējama. Pastāv vairāki mehānismi, kas var vērst kontrolējošo iestāžu uzmanību uz personām ar nedeklarētiem ienākumiem:

  • Banku uzraudzība (AML/CFT): Bankām ir juridisks pienākums uzraudzīt klientu darījumus un ziņot par aizdomīgām vai netipiskām aktivitātēm. Regulāras skaidras naudas iemaksas kontā, kas nav samērojamas ar personas oficiālajiem ienākumiem, ir klasisks "sarkanā karoga" signāls. Šādā situācijā pierādīšanas nasta par līdzekļu legālo izcelsmi gulstas uz klientu, un arguments par "neapliekamu dzeramnaudu" ir juridiski vājš.
  • VID datu analīze: Valsts ieņēmumu dienests arvien plašāk izmanto datu analīzes rīkus, salīdzinot informāciju no dažādiem avotiem (deklarētie ienākumi, reģistrētie īpašumi, dati no trešajām pusēm, piemēram, CSDD, Zemesgrāmatas). Ja tiek konstatēts, ka personas dzīvesveids vai veiktie pirkumi krasi pārsniedz tās oficiālos ienākumus, tas var kalpot par pamatu padziļinātai pārbaudei vai nodokļu auditam.
  • Sekas: Ja tiek konstatēta izvairīšanās no nodokļu nomaksas, sekas var būt ļoti nopietnas: nenomaksātā nodokļa pamatparāda piedziņa, nokavējuma naudas aprēķins un soda naudas uzlikšana, kas var sasniegt ievērojamu daļu no pamatparāda.

 

        Arī darba devējiem ir jāapzinās sava loma un atbildība. Ja uzņēmumā pastāv sistēma, kurā dzeramnaudas tiek centralizēti ievāktas un pēc tam sadalītas, uzņēmumam ir pienākums šos ienākumus uzskaitīt un no tiem ieturēt visus darbaspēka nodokļus. Šādas sistēmas ignorēšana var novest pie nopietnām sankcijām pret uzņēmumu nodokļu audita gadījumā. Tāpēc darba devējiem ir ieteicams ieviest caurspīdīgas un likumam atbilstošas dzeramnaudu uzskaites un sadales sistēmas, skaidri informējot par to darbiniekus.

 

       Visaptverošā juridiskā analīze, kas balstīta uz spēkā esošo nodokļu un civiltiesību normu sistēmisku interpretāciju, ļauj izdarīt vienu, lai arī daudziem neērtu, bet nepārprotamu secinājumu: dzeramnauda Latvijā ir ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekams ienākums.


      Populārais arguments, ka dzeramnauda ir dāvinājums un tādējādi tai piemērojams nodokļu atbrīvojums līdz 1500 eiro gadā, ir juridiski nepamatots. Dzeramnaudai trūkst galvenā dāvinājuma elementa – atlīdzības neesamības. Tā ir tiešā cēloņsakarībā ar sniegtu pakalpojumu un pēc savas ekonomiskās būtības ir papildu atlīdzība par darbu. Nodokļu tiesībās dominējošais satura pārākuma pār formu princips neļauj šo ekonomisko realitāti aizsegt ar civiltiesību terminoloģiju.

 

       Tāpēc mūsu biroja ieteikums visiem viesmīlības nozares dalībniekiem – gan darbiniekiem, gan uzņēmumu vadītājiem – ir izturēties pret dzeramnaudu kā pret jebkuru citu ienākumu.

        Lai izvairītos no nākotnes riskiem, darbiniekiem, kas regulāri saņem dzeramnaudas (it sevišķi, ja tēriņi pārsniedz oficiālos ienākumus), ieteicams uzskaitīt gada laikā saņemtās dzeramnaudas un iesniegt gada ienākumu deklarāciju, deklarējot tās kā "citus ar nodokli apliekamus ienākumus" un nomaksājot IIN.


Vai viesmīlim no saņemtās dzeramnaudas ir jāmaksā nodokļi
Būvnoteikumu grozījumi: Vai mazāk birokrātijas nozīmē dārgāku būvniecību un lielākus riskus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. oktobris
2025. gada vasarā tika pieņemti un daļēji stājās spēkā ilgi gaidīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi".
Advokāta aizsardzība ir klienta aizsardzība: Latvija paraksta Eiropas Padomes Konvenciju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. oktobris
Šo piektdien, 25. oktobrī, visā Eiropā tiek atzīmēta Eiropas Advokātu diena. Zīmīgi, ka 2025. gada tēma ir “Eiropas Padomes Konvencija par jurista profesijas aizsardzību” – instruments, kas ir būtisks ne tikai juristiem, bet ikvienam sabiedrības loceklim.
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. oktobris
✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.
Stambulas konvencijas denonsēšanas juridiskā analīze:
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 27. oktobris
Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti
Saņēmāt vēstuli no VID? Nesatraucieties – rīcības plāns 3 soļos
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. oktobris
Vēstule no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) daudziem uzņēmējiem un privātpersonām mēdz radīt tūlītēju satraukumu.
Kā pasargāt savu zīmolu? Praktisks ceļvedis preču zīmes reģistrācijai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 23. oktobris
Jūsu uzņēmuma nosaukums, logo un sauklis ir daudz vairāk nekā tikai vārdi un attēli. Tas ir jūsu zīmols – reputācija, atpazīstamība un vērtība, ko esat cītīgi būvējuši.
Valdes locekļa atbildība: 5 praktiski soļi, kā pasargāt savu personīgo mantu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 21. oktobris
Būt uzņēmuma valdē nozīmē uzņemties lielu atbildību. Lai gan šis amats paver plašas iespējas, tas vienlaikus ir saistīts ar riskiem, kas var skart ne tikai uzņēmuma...
Tiesa atstāj spēkā Rail Baltica būvatļauju, noraidot zemes īpašnieka sūdzību
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 17. oktobris
Administratīvā rajona tiesa ir noraidījusi zemes īpašnieka pieteikumu atcelt būvatļauju Rail Baltica trases posmam, apstiprinot valsts rīcības tiesiskumu nacionālas nozīmes projektu īstenošanā un skaidrojot tiesas kompetences robežas tehnisku projektēšanas risinājumu izvērtēšanā.
Vai no debatēm tiesā ir kāda jēga
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 16. oktobris
Kādā nesenā Administratīvās rajona tiesas sēdē, tiesnesis pirms debatēm norādīja, ka “Administratīvajā procesā debašu stadija ir atšķirīga, un debašu stadijai pēc būtības nav nekādas ietekmes uz rezultātu”.
Valsts drošība pret digitālo privātumu: Valsts policijas jaunā kriptovalūtu uzraudzības iepirkuma ju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 14. oktobris
Digitālā vide ir kļuvusi par jaunu arēnu gan komercijai, gan noziedzībai. Kriptovalūtām arvien vairāk integrējoties finanšu sistēmā, tiesībaizsardzības iestādes meklē arvien modernākus rīkus, lai izsekotu nelikumīgām darbībām.