Valdes locekļa atbildība: 5 praktiski soļi, kā pasargāt savu personīgo mantu
✔️ Būt uzņēmuma valdē nozīmē uzņemties lielu atbildību. Lai gan šis amats paver plašas iespējas, tas vienlaikus ir saistīts ar riskiem, kas var skart ne tikai uzņēmuma, bet arī paša valdes locekļa personīgo mantu. Latvijas likumdošana paredz, ka noteiktos gadījumos par uzņēmuma saistībām vai nodarītajiem zaudējumiem valdes loceklis var atbildēt ar savu personīgo īpašumu. Tomēr, apzinoties riskus un aktīvi rīkojoties, ir iespējams tos būtiski mazināt. Šajā rakstā mūsu biroja komanda ir apkopojusi piecus praktiskus soļus, kas ikvienam uzņēmuma vadītājam palīdzēs gudri pārvaldīt savu atbildību un pasargāt personīgos aktīvus.
1. Rūpīga lēmumu dokumentēšana: jūsu labākais arguments. Komerclikums nosaka, ka valdes loceklim jārīkojas kā "krietnam un rūpīgam saimniekam". Strīdus gadījumā tieši valdes loceklim būs jāpierāda, ka viņš ir rīkojies atbilstoši šim standartam. Tādēļ jebkura nozīmīga lēmuma pieņemšanas procesam un pamatojumam ir jābūt fiksētam rakstiski. Praktiskie ieteikumi:
- Valdes sēžu protokoli: Regulāri protokolējiet valdes sēdes, pat ja esat vienīgais valdes loceklis. Protokolos fiksējiet ne tikai pieņemtos lēmumus, bet arī to pamatojumu, apsvērtās alternatīvas un informāciju, uz kuras pamata lēmums pieņemts (piemēram, tirgus izpētes dati, finanšu aprēķini, juristu vai citu ekspertu atzinumi).
- Svarīgu darījumu pamatojums: Pirms lielu vai riskantu darījumu slēgšanas sagatavojiet rakstisku pamatojumu, kurā analizējat ieguvumus un riskus uzņēmumam. Tas kalpos kā pierādījums, ka lēmums bijis saimnieciski pamatots un pieņemts sabiedrības interesēs.
- Sarakstes saglabāšana: Arhivējiet visu svarīgo elektronisko un papīra saraksti, kas saistīta ar lēmumu pieņemšanu un darījumu slēgšanu.
2. Skaidras robežas: interešu konflikta novēršana. Valdes loceklim jābūt pilnībā lojālam pret sabiedrību un jāizvairās no situācijām, kurās viņa personīgās intereses nonāk pretrunā ar uzņēmuma interesēm. Darījumi ar saistītajām personām (radiniekiem, sev piederošiem uzņēmumiem) vienmēr tiek vērtēti ar paaugstinātu uzmanību. Praktiskie ieteikumi:
- Savlaicīga atklāšana: Ja pastāv potenciāls interešu konflikts, nekavējoties par to rakstiski informējiet pārējos valdes locekļus (ja tādi ir) un sabiedrības dalībniekus.
- Atturēšanās no lēmuma pieņemšanas: Situācijās, kurās pastāv interešu konflikts, atturieties no balsošanas un lēmuma pieņemšanas. Šis fakts obligāti jāfiksē valdes sēdes protokolā.
- Tirgus cenas princips: Ja darījums ar saistīto personu tomēr ir neizbēgams un uzņēmumam izdevīgs, nodrošiniet pierādījumus, ka tas noticis atbilstoši tirgus nosacījumiem (piemēram, piesaistot neatkarīgu vērtētāju vai saņemot vairākus salīdzinošus piedāvājumus).
3. Sakārtota grāmatvedība: finansiālais vairogs. Viens no tiešākajiem ceļiem uz valdes locekļa personīgo atbildību ved caur nesakārtotu grāmatvedību un nenomaksātiem nodokļiem. Likums "Par nodokļiem un nodevām" paredz, ka par uzņēmuma nodokļu parādiem, kas pārsniedz noteiktu slieksni, var vērst personīgu piedziņu no valdes locekļa. Praktiskie ieteikumi:
- Kompetents grāmatvedis: Pārliecinieties, ka jūsu uzņēmuma grāmatvedību kārto profesionāls un uzticams speciālists vai uzņēmums.
- Regulāra kontrole: Neuztveriet grāmatvedību kā formalitāti. Regulāri sekojiet līdzi uzņēmuma finanšu rādītājiem, bilancei un nodokļu maksājumu plūsmai. Uzņēmuma vadītājam ir jāizprot sava uzņēmuma finansiālais stāvoklis.
- Dokumentu uzglabāšana: Nodrošiniet, lai visi saimniecisko darījumu apliecinošie dokumenti tiktu pienācīgi saglabāti likumā noteiktajā kārtībā. Dokumentu trūkums var radīt nopietnas problēmas nodokļu audita gadījumā un apgrūtināt jūsu aizstāvību.
4. Apdomīga risku pārvaldība: informēti lēmumi. Krietna un rūpīga saimnieka pienākums ietver arī spēju pieņemt pārdomātus un ekonomiski pamatotus lēmumus, balstoties uz pietiekamu informāciju. Praktiskie ieteikumi:
- Iepazīstiet savu biznesu: Pārziniet nozari, kurā darbojaties, sekojiet līdzi tirgus tendencēm un izmaiņām likumdošanā.
- Piesaistiet ekspertus: Ja jums trūkst zināšanu kādā specifiskā jomā (piemēram, juridiskos, finanšu vai tehniskos jautājumos), nevilcinieties piesaistīt kvalificētus konsultantus. Viņu atzinumu pievienošana lēmuma pamatojumam stiprinās jūsu pozīcijas.
- Izvērtējiet darījumu partnerus: Pirms sadarbības uzsākšanas pārbaudiet savu potenciālo darījumu partneru reputāciju un finansiālo stabilitāti.
5. Civiltiesiskās atbildības apdrošināšana: drošības spilvens. Pat visrūpīgākais un godprātīgākais valdes loceklis nav pasargāts no kļūdām vai nepamatotām prasībām. Šādos gadījumos nenovērtējams palīgs ir valdes locekļu civiltiesiskās atbildības apdrošināšana. Kā tā darbojas?
- Šī polise sedz zaudējumus, kas radušies valdes locekļa kļūdainas rīcības (bezdarbības) rezultātā, pildot amata pienākumus.
- Būtiski, ka apdrošināšana parasti sedz arī tiesāšanās un juridiskās aizstāvības izdevumus, kas var sasniegt ievērojamas summas, pat ja prasība pret valdes locekli galu galā tiek noraidīta.
- Apdrošināšanas iegāde ir signāls, ka uzņēmums nopietni izturas pret korporatīvās pārvaldības jautājumiem.
Valdes locekļa amats ir maratons, nevis sprints. Rūpīga un sistemātiska pieeja savu pienākumu pildīšanai, apvienojumā ar proaktīvu risku vadību, ir labākais veids, kā veiksmīgi vadīt uzņēmumu un vienlaikus pasargāt savu personīgo labklājību. Ja jums ir radušies jautājumi par valdes locekļa atbildību vai nepieciešama juridiska palīdzība, sazinieties ar mums.