ES čatu kontroles regula: juridiskā analīze un riski Jūsu privātumam

Lauris Klagišs • 2025. gada 10. septembris

      Eiropas Savienībā tiek virzīts pretrunīgi vērtēts regulas priekšlikums (COM(2022) 209), kura mērķis ir cīņa pret bērnu seksuālas izmantošanas materiālu (CSAM) tiešsaistē. Lai gan mērķis ir cēls, piedāvātie līdzekļi — privātās digitālās saziņas masveida un automatizēta skenēšana — rada fundamentālus draudus Eiropas tiesiskuma pamatprincipiem, tostarp tiesībām uz privātumu un datu aizsardzību. Mūsu birojs piedāvā juridisko analīzi par šī priekšlikuma būtiskākajām problēmām.

 

  Pretruna ar ES Pamattiesību hartu. Regulas priekšlikums nonāk tiešā konfliktā ar vairākiem ES Pamattiesību hartas pantiem.

  • 7. un 8. pants (Tiesības uz privātumu un datu aizsardzību): Harta garantē ikvienam tiesības uz saziņas neaizskaramību un personas datu aizsardzību. Vispārēja un nediferencēta privātās sarakstes satura uzraudzība, pat ja tā ir automatizēta, aizskar pašu šo tiesību būtību. Tas nozīmē, ka iejaukšanās ir tik visaptveroša, ka tā iznīcina tiesību jēgu, pārvēršot katru pilsoni par potenciālu aizdomās turamo. 
  • 52. pants (Proporcionalitātes princips): Jebkuriem pamattiesību ierobežojumiem ir jābūt nepieciešamiem un samērīgiem. Piedāvātā čatu skenēšana šo testu neiztur. Pirmkārt, tā ir neefektīva, jo noziedznieki var viegli apiet sistēmu, un tehnoloģija ir bēdīgi slavena ar augstu kļūdu īpatsvaru, kas var novest pie nevainīgu personu nepamatotas apsūdzēšanas. Otrkārt, pastāv mazāk invazīvas alternatīvas, piemēram, mērķtiecīga izmeklēšana, kas balstīta uz tiesas orderi. Kaitējums, kas tiek nodarīts miljoniem ES pilsoņu pamattiesībām, ir nesamērīgi liels salīdzinājumā ar apšaubāmo ieguvumu. 

 

  Eiropas Savienības tiesas judikatūras ignorēšana. priekšlikums ignorē Eiropas Savienības Tiesas (EST) konsekvento judikatūru. Vēsturiskajā spriedumā lietā Digital Rights Ireland (C-293/12) Tiesa atcēla Datu saglabāšanas direktīvu, atzīstot, ka vispārēja un nediferencēta metadatu (dati par saziņu, nevis tās saturs) uzglabāšana ir nelikumīga. Ja pat metadatu masveida uzraudzība ir prettiesiska, tad  saziņas satura vispārēja skenēšana ir daudz smagāks un acīmredzami nelikumīgs iejaukšanās veids privātumā.

 

  "Piekrišanas" ilūzija un tehniskie riski. Jaunākais kompromisa priekšlikums paredz ieviest skenēšanu ar lietotāja "piekrišanu" — ja lietotājs nepiekrīt savas saziņas uzraudzībai, viņam tiek liegta iespēja sūtīt attēlus vai saites. Šāda "piekrišana" ir juridisks fikcija. Saskaņā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu (VDAR), piekrišanai jābūt brīvi sniegtai. Izvēle starp privātuma zaudēšanu un mūsdienu saziņas pamatfunkciju liegšanu ir piespiešana, kas padara šādu piekrišanu par spēkā neesošu.   Turklāt, tehnoloģija, kas nepieciešama šādas regulas ieviešanai (Klienta puses skenēšana jeb CSS), rada milzīgas drošības ievainojamības. Tā veido "aizmugures durvis" katra pilsoņa ierīcē, kuras var izmantot ne tikai tiesībsargājošās iestādes, bet arī noziedznieki vai autoritāri režīmi, lai vērstos pret žurnālistiem, aktīvistiem vai uzņēmējiem. 


  Secinājums. Lai gan cīņa pret CSAM ir vitāli svarīga, piedāvātais risinājums ir juridiski bīstams un tehniski nepārdomāts. Tas grauj uzticēšanos digitālajai videi, apdraud konfidencialitāti, kas ir būtiska gan privātpersonām, gan uzņēmējdarbībai, un ir pretrunā ar ES tiesību pamatvērtībām. Mūsu birojs turpinās sekot līdzi šī likumprojekta attīstībai un ir gatavs konsultēt klientus par tā potenciālo ietekmi uz viņu tiesībām un komercdarbību.

ES čatu kontroles regula: juridiskā analīze un riski Jūsu privātumam
Apgabaltiesas spriedums kriptovalūtu nodokļu lietā: pierādīšanas nasta un tās sekas
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 9. septembris
Administratīvā apgabaltiesa 2025. gada 14. augustā ir pasludinājusi spriedumu lietā par iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) aprēķinu ienākumiem no virtuālās valūtas atsavināšanas.
Jaunais kriptoaktīvu ziņošanas regulējums - gaisma tuneļa galā vai bezjēdzīgs dokuments
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 8. septembris
No 2026. gada 1. janvāra Latvijā, tāpat kā visā Eiropas Savienībā, stāsies spēkā jauni noteikumi, kas paredz starptautisku automātisko informācijas apmaiņu par darījumiem ar kriptoaktīviem.
Digitālais eiro: juridiskie izaicinājumi un kriptovalūtas alternatīva alternatīva
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 3. septembris
Eiropas Savienībā tiek aktīvi virzīta ideja par digitālā eiro ieviešanu – Eiropas Centrālās bankas (ECB) emitētu digitālu valūtu, kas būtu pieejama visiem iedzīvotājiem un uzņēmumiem.
Jaunais interešu pārstāvju saraksts un kā to izmantot  Jūsu biznesam
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 2. septembris
Sākot ar šī gada 1. septembri, Latvijas politiskajā un uzņēmējdarbības vidē tiek ieviests jauns spēles laukums – darbu sāk brīvprātīgs Interešu pārstāvju saraksts.
Darba likuma grozījumu projekts: Kāpēc neapmierināti ir gan darba devēji, gan darbinieki
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. augusts
Šajā rakstā aplūkosim kritiskākos grozījumu punktus, izvērtējot tos no abām perspektīvām.
Valsts budžeta lāpīšana uz zobārstu rēķina
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 26. augusts
Nesenā pagātnē mediju telpu pāršalca portāla TVNET publikācija "Cik maksā jūsu smaids?
Juridiskās konsultācijas attālināti vai rakstiski – izvēlieties sev piemērotāko
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 25. augusts
Mūsu birojā mēs augstu vērtējam jūsu laiku, ērtības un individuālās vajadzības.
Deklarētā adrese un juridiskā adrese
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 21. augusts
Mūsdienu dinamiskajā vidē, kur informācijas aprite ir ātra un nemitīga, spēja būt sasniedzamam oficiālai saziņai ir ne tikai labas prakses jautājums, bet arī juridiski nostiprināts pienākums ar nopietnām sekām tā neievērošanas gadījumā.
Mikrouzņēmumu nodokļa režīms – vai joprojām aktuāls
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 20. augusts
Mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) režīms Latvijā tika ieviests, lai atvieglotu nodokļu administrēšanu un veicinātu mazo uzņēmumu darbību, piedāvājot vienkāršotu nodokļu maksāšanas kārtību.
OIK maksājumu atgūšanas tiesiskā pamatojuma analīze
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 14. augusts
Obligātā iepirkuma komponente (OIK) tika ieviesta Latvijas tiesību sistēmā ar mērķi veicināt elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamajiem energoresursiem (AER) un augstas efektivitātes koģenerācijas stacijās.