Viesnīcnieka glabājums: Aizmirsta norma ar plašu aizsardzību
✔️ Ceļojot un apmetoties viesnīcās, mēs paļaujamies, ka mūsu personīgās mantas būs drošībā. Bet ko darīt, ja no viesnīcas numura pazūd dators, rotaļlietas vai pat nauda? Daudzi ceļotāji nezina, ka Latvijas Civillikums paredz īpašu un visai stingru atbildības veidu – viesnīcnieka glabājumu. Tā ir interesanta un praksē nepelnīti reti piemērota tiesību norma, kas aizsargā patērētāju. Interesanti, ka Latvijas tiesu nolēmumu datubāzē nav izdevies atrast nevienu spriedumu, kurā būtu analizēts šis temats, kas tikai apstiprina normas reto piemērošanu praksē.
✔️ Civillikuma 1995. pants nosaka, ka viesnīcnieki, kas pēc savas nodarbošanās uzņem ceļotājus, ir atbildīgi par šo ceļotāju ienesto lietu atdošanu. Būtiskākais ir tas, ka šī atbildība rodas automātiski, bez jebkāda īpaša līguma parakstīšanas.
- Viesnīcnieka pienākums atbildēt par lietām rodas pats no sevis, tiklīdz ceļotāja lietas ar viesnīcnieka ziņu ir ienestas viesnīcā.
- Likums tieši nosaka, ka nav nepieciešams sīkāks lietu apzīmējums vai īpašs uzdevums tās uzraudzīt.
- Nav svarīgi, vai lietas pieņēmis pats viesnīcnieks vai viņa nolīgtie kalpotāji (piemēram, administratori vai portjē). Viesnīcnieks atbild arī par lietām, kas viņam vai kalpotājiem nodotas pat vēl pirms ierašanās viesnīcā.
✔️ Viesnīcnieks atbild par ceļotāja ienestajām lietām. Tomēr likums paredz dažus izņēmumus, kad viesnīcnieks var tikt atbrīvots no atbildības. Viņam ir jāpierāda, ka zaudējums (lietu pazušana vai bojājums) ir radies:
- Paša ceļotāja, viņa viesu vai pavadītāju vainas dēļ;
- Nepārvaramas varas dēļ;
- Pašu lietu īpašību dēļ (piemēram, tās ātri bojājas).
✔️ Daudzās viesnīcās ir redzami sludinājumi, kas mēģina atbrīvot viesnīcu no jebkādas atbildības. Ir svarīgi zināt, ka Civillikuma 1998. pants skaidri nosaka: Viesnīcā izliktais sludinājums, ka viesnīcnieks atsakās no atbildības, nav spēkā. Šādi paziņojumi ir juridiski nesaistoši un domāti tikai ceļotāju maldināšanai.
✔️ Likums paredz īpašu regulējumu attiecībā uz ļoti vērtīgām lietām – naudu, vērtspapīriem un dārglietām. Ja par tām nav bijis īpašas norunas, viesnīcnieka atbildība ir ierobežota ar 1420 eiro. Tomēr šis ierobežojums (1420 eiro) netiek piemērots divos gadījumos:
- Ja viesnīcnieks pats ir pieņēmis šo naudu, vērtspapīrus vai dārglietas savā glabājumā (piemēram, seifā recepcijā);
- Ja par šo lietu bojāeju ir vainojams pats viesnīcnieks vai viņa kalpotāji.
✔️ Viesnīcnieka glabājums ir spēcīgs patērētāju aizsardzības instruments. Lai gan viesnīcas bieži cenšas izvairīties no atbildības, likums ir ceļotāja pusē, uzliekot pakalpojuma sniedzējam paaugstinātu atbildību par klienta mantu drošību. Ja esat saskāries ar situāciju, kad viesnīcā ir pazudušas vai bojātas jūsu mantas, ir svarīgi zināt savas tiesības un vērsties pēc juridiskās palīdzības.











