Dezinformācija un tās apkarošana: kādi ir tiesiskie instrumenti?

Lauris Klagišs • 2025. gada 13. augusts

     Informatīvā telpa kļūst arvien piesātinātāka un sarežģītāka. Līdz ar informācijas plūsmas ātrumu pieaug arī riski, kas saistīti ar mērķtiecīgu nepatiesu ziņu izplatīšanu. Dezinformācijas kampaņas var graut ne tikai indivīda reputāciju, bet arī radīt būtiskus finansiālus zaudējumus uzņēmumiem un pat apdraudēt sabiedrības drošību. Kādi ir Latvijā pieejamie tiesiskie mehānismi, lai sevi aizsargātu? Mūsu birojs piedāvā juridisku skaidrojumu.

 

  1. Kas ir kas? Dezinformācija, neslavas celšana un naida runa. Lai efektīvi cīnītos ar kaitniecisku informāciju, ir svarīgi nošķirt tās veidus, jo no tā ir atkarīga piemērojamā tiesiskā aizsardzība.

 

  • Dezinformācija: Šis ir plašs jēdziens, kas apzīmē apzināti nepatiesas vai maldinošas informācijas izplatīšanu ar mērķi maldināt, radīt kaitējumu, ietekmēt sabiedrisko domu vai gūt citu labumu. Pati par sevi dezinformācija ne vienmēr ir sodāma, ja vien tā nesasniedz konkrēta tiesību pārkāpuma (piemēram, neslavas celšanas) slieksni. Tomēr kontekstā ar hibrīdapdraudējumu vai sabiedriskās kārtības apdraudējumu tā var kļūt par tiesībsargājošo iestāžu uzmanības objektu.

 

  • Neslavas celšana: Šis ir juridiski daudz konkrētāks pārkāpums. Par neslavas celšanu tiek uzskatīta apzināti nepatiesu, otru personu apkaunojošu izdomājumu izplatīšana. Būtiski ir divi elementi:
  1. Ziņām ir jābūt nepatiesām. Viedoklis, pat ja tas ir ass vai kritisks, nav neslavas celšana.
  2. Ziņas ir jāizplata. Tas var notikt publiski (medijos, sociālajos tīklos) vai paziņojot tās vismaz vienai trešajai personai.

 

  • Naida runa: Tā ir darbība, kas vērsta uz naida vai nesaticības izraisīšanu pret kādu personu vai personu grupu tās nacionālās, etniskās, rasu piederības, reliģiskās pārliecības, invaliditātes, seksuālās orientācijas vai citu pazīmju dēļ. Naida runa ir krimināli sodāma un tiek uzskatīta par vienu no bīstamākajiem dezinformācijas veidiem, jo tā tieši grauj sabiedrības pamatus.

 

  2. Tiesiskie instrumenti cīņai ar dezinformāciju. Latvijas tiesību sistēma piedāvā gan civiltiesiskus, gan krimināltiesiskus instrumentus.

 

  Civiltiesiskā aizsardzība. Šis ir visbiežāk izmantotais ceļš, lai aizsargātu personas godu un cieņu. Cietusī persona (gan fiziska, gan juridiska) var vērsties tiesā ar prasību:

  • Atsaukt nepatiesās ziņas: Saskaņā ar Civillikuma 2352.¹ pantu personai ir tiesības prasīt, lai masu informācijas līdzeklis atsauc publicētās ziņas, kas aizskar tās godu un cieņu un neatbilst patiesībai. Šo principu pēc analoģijas var piemērot arī informācijai, kas publicēta interneta portālos vai sociālajos tīklos.
  • Pieprasīt mantisko zaudējumu atlīdzību: Ja dezinformācijas dēļ uzņēmums ir zaudējis klientus vai līgumus, ir iespējams piedzīt konkrētus, pierādāmus zaudējumus.
  • Pieprasīt morālā kaitējuma atlīdzību: Par goda un cieņas aizskārumu tiesa var piespriest naudas kompensāciju. Tās apmērs ir atkarīgs no pārkāpuma smaguma, izplatības mēroga un radītajām sekām.

 

  Krimināltiesiskā aizsardzība. Smagākos gadījumos dezinformācijas izplatīšana var būt kriminālpārkāpums.

  • Neslavas celšana (Krimināllikuma 157. pants): Paredz atbildību par apzināti nepatiesu izdomājumu izplatīšanu, kas ceļ neslavu citai personai. Sods ir bargāks, ja tas darīts iespiestā vai citādā veidā pavairotā sacerējumā vai masu saziņas līdzeklī.
  • Naida runa (Krimināllikuma 78. pants): Paredz brīvības atņemšanu par darbību, kas vērsta uz nacionālā, etniskā, rasu vai reliģiskā naida vai nesaticības izraisīšanu.
  • Aicinājums uz vardarbību, genocīdu vai kara noziegumu attaisnošana (Krimināllikuma 74.¹ pants): Šī norma ir īpaši aktuāla ģeopolitiskās spriedzes apstākļos.

 

  3. Kā indivīdam un uzņēmumam sevi aizsargāt?

  1. Dokumentējiet visu: Saglabājiet ekrānšāviņus, saites (URL), e-pastus un jebkādus citus pierādījumus, kas fiksē nepatiesās informācijas publicēšanas faktu, laiku un vietu.
  2. Rīkojieties ātri: Jo ilgāk dezinformācija ir publiski pieejama, jo lielāku kaitējumu tā nodara. Ātra reakcija, tostarp vēršanās pie advokāta, var ierobežot tās izplatību.
  3. Izmantojiet platformu rīkus: Sociālie tīkli (Facebook, X, LinkedIn u.c.) un interneta platformas piedāvā iespēju ziņot par nepatiesu saturu, naida runu vai goda un cieņas aizskaršanu. Lai gan tas ne vienmēr ir efektīvi, tas ir svarīgs pirmais solis.
  4. Apsveriet advokāta vēstules nosūtīšanu: Dažkārt pietiek ar advokāta sagatavotu un nosūtītu brīdinājuma vēstuli dezinformācijas izplatītājam vai platformas turētājam, lai panāktu kaitnieciskā satura dzēšanu.
  5. Izstrādājiet krīzes komunikācijas plānu: Uzņēmumiem ir svarīgi būt gataviem dezinformācijas uzbrukumiem. Skaidrs plāns, kas ietver gan publisko komunikāciju, gan juridiskos soļus, palīdzēs mazināt reputācijas un finansiālos riskus.

 

  4. Mediju un platformu atbildība. Arvien lielāka loma dezinformācijas apkarošanā ir tieši platformām, kurās šis saturs tiek izplatīts. Eiropas Savienības Digitālo pakalpojumu akts (DPA) uzliek lielām tiešsaistes platformām (piemēram, sociālajiem tīkliem, meklētājprogrammām) jaunus pienākumus cīņā ar nelegālu saturu. Tie ietver ātrāku un efektīvāku ziņošanas un rīcības mehānismu izveidi, lielāku caurspīdīgumu par satura moderēšanas lēmumiem, kā arī pienākumu novērtēt un mazināt riskus, kas saistīti ar dezinformācijas izplatīšanu.

     Tas nozīmē, ka platformas vairs nevar paslēpties aiz neitralitātes un tām ir aktīvi jāiesaistās tīras informatīvās telpas uzturēšanā. Cietušajiem tas paver jaunas iespējas prasīt atbildību ne tikai no satura autora, bet arī no platformas, kas pieļāvusi tā izplatīšanu.

 

      Cīņa ar dezinformāciju ir sarežģīta, taču ne neiespējama. Latvijas un ES tiesiskais ietvars sniedz konkrētus instrumentus, lai aizstāvētu savu reputāciju un tiesības. Galvenais ir rīkoties mērķtiecīgi, ātri un piesaistīt zinošus juridiskos padomdevējus.


  Ja jūs vai jūsu uzņēmums ir saskāries ar dezinformācijas kampaņu, neslavas celšanu vai naida runu, sazinieties ar mūsu biroja speciālistiem. Mēs izvērtēsim jūsu situāciju un ieteiksim efektīvāko tiesiskās aizsardzības stratēģiju.

Dezinformācija un tās apkarošana: kādi ir tiesiskie instrumenti?
Kad remonts nav būvniecība
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 11. novembris
Nekustamā īpašuma, īpaši daudzdzīvokļu namu, pārvaldīšana bieži ir saistīta ar līdzsvara meklēšanu starp viena dzīvokļa īpašnieka tiesībām uz sava īpašuma neaizskaramību un pārvaldnieka pienākumu rūpēties par visas ēkas kopīpašuma tehnisko stāvokli.
MAXIMA sods - sistēmiska tirgus varas izmantošana
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 7. novembris
Konkurences padomes (KP) 2025. gada 31. oktobra lēmums ...
Iesniegums policijai vai citai iestādei: kad tas var tikt atzīts par goda un cieņas aizskārumu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 6. novembris
Daudzi uzskata, ka vēršanās ar iesniegumu policijā vai citā valsts iestādē ir konstitucionāli aizsargāta tiesība, kas nekādā gadījumā nevar tikt sodīta.
Viesnīcnieka glabājums: Aizmirsta norma ar plašu aizsardzību
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 5. novembris
Ceļojot un apmetoties viesnīcās, mēs paļaujamies, ka mūsu personīgās mantas būs drošībā.
Cik izmaksā sievas sišana, vai draudi kādu nogalināt
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 3. novembris
Šis nav retorisks jautājums. Tā ir Latvijas realitāte, kas ietērpta konkrētos ciparos Administratīvo sodu likumā. Kā advokāts, esmu spiests secināt, ka mūsu likumdevēji vardarbību ir novērtējuši... maigi izsakoties, lēti.
Būvnoteikumu grozījumi: Vai mazāk birokrātijas nozīmē dārgāku būvniecību un lielākus riskus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. oktobris
2025. gada vasarā tika pieņemti un daļēji stājās spēkā ilgi gaidīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi".
Advokāta aizsardzība ir klienta aizsardzība: Latvija paraksta Eiropas Padomes Konvenciju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. oktobris
Šo piektdien, 25. oktobrī, visā Eiropā tiek atzīmēta Eiropas Advokātu diena. Zīmīgi, ka 2025. gada tēma ir “Eiropas Padomes Konvencija par jurista profesijas aizsardzību” – instruments, kas ir būtisks ne tikai juristiem, bet ikvienam sabiedrības loceklim.
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. oktobris
✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.
Stambulas konvencijas denonsēšanas juridiskā analīze:
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 27. oktobris
Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti
Saņēmāt vēstuli no VID? Nesatraucieties – rīcības plāns 3 soļos
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. oktobris
Vēstule no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) daudziem uzņēmējiem un privātpersonām mēdz radīt tūlītēju satraukumu.