Partnerības vai tomēr naudas legalizācijas un nodokļu “shēmošanas” likums?
2024. gada 3. jūlijs
- 2024. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", kas faktiski minētajā likumā paredzētos izņēmumus attiecībā uz laulātajiem attiecina arī uz personām, par kurām Fizisko personu reģistrā iekļautas ziņas par partnerību.
- Šeit rodas jautājums, vai attiecīgais tiesiskais regulējums ir vērsts uz partnerības jautājumu sakārtošanu, vai tomēr naudas legalizācijas un nodokļu “shēmošanas” atvieglošanu?
- No Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta 1. punkta 35. apakšpunkta izriet, ka gada apliekamajā ienākumā netiek ietvertas un ar nodokli neapliekas dāvanas no fiziskajām personām, ja dāvinātāju ar maksātāju saista laulība vai radniecība līdz trešajai pakāpei.
- Ar šā gada 1. jūliju ar nodokli vairs neapliek dāvanas no personām, par kurām Fizisko personu reģistrā iekļautas ziņas par partnerību.
- Iedomāsimies divas fiziskas personas – Ādamu un Ievu. Ieva pirms trīs gadiem mantota māju Jūrmalā, kuras tirgus vērtība ir 1 000 000 euro. Mantojuma apliecībā mājas vērtība bija ierakstīta 100 000 euro, līdz ar to no peļņas (900 000 euro) būtu maksājams kapitāla pieauguma nodoklis 20 % apmērā jeb 180 000 euro. Savukārt Ādams ir korumpēts muitas ierēdnis, kurš “kukuļos” ir saņēmis (un skaidrā naudā uzkrājis) mājas iegādei nepieciešamos 1 000 000 euro. Tā kā Ādams savu naudu legalizēt un māju oficiāli iegādāties nevar, tad pastāv iespēja šo naudu skaidrā naudā samaksāt Ievai, bet Ieva māju uzdāvina Ādamam. Tomēr tas Ādamam radītu būtiskas problēmas, kas ne tikai saistītas ar amatpersonas ierobežojumiem pieņemt dāvanas, bet arī ar to, ka no šādas dāvanas būtu jānomaksā nodoklis 20 % apmērā.
- Situāciju ļoti labi atrisina jaunais partnerības regulējums, kas ļauj Ievai un Ādamam aiziet pie notāra, nodeklarēt partnerību un jau nākamajā dienā Ieva var šo māju oficiāli uzdāvināt savam partnerim, ar kuru vienu dienu pēc dāvināšanas fakta reģistrācijas zemesgrāmatā var doties pie notāra un partnerības statusu pārtraukt.
- Šis nav padoms korumpētiem ierēdņiem un nodokļu nemaksātājiem, šis ir piemērs, kas lieliski raksturo šos absurdos likumdošanas grozījumus.

✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.

Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti









