Senāts atstāj spēkā spriedumu par robežsarga atbrīvošanu no amata par frāzi "russkije ne sdajutsa".

Lauris Klagišs • 2025. gada 12. novembris

✔️Nesenā administratīvajā lietā (Lieta Nr. A420134023) Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāts ir pieņēmis galīgo lēmumu, atstājot negrozītu zemākas instances spriedumu un apstiprinot Valsts robežsardzes (VRS) amatpersonas atvaļināšanu no dienesta. Šī lieta kalpo kā nozīmīgs precedents, kas demonstrē valsts amatpersonu augsto atbildības standartu, īpaši attiecībā uz rīcību sociālajos tīklos un ētikas normu ievērošanu, pat ja pārkāpums sākotnēji kvalificēts kā aiz neuzmanības izdarīts.

✔️Lieta aizsākās, kad Valsts robežsardzes inspektors-kinologs (pieteicējs) pildīja dienesta pienākumus, kas ietvēra padomju režīmu slavinoša pieminekļa demontāžas darbu uzraudzību. Dienesta pienākumu laikā amatpersona ar savu personīgo mobilo tālruni veica notikuma filmēšanu. Šī videoieraksta laikā pieteicējs krievu valodā izteica komentāru "русские не сдаются" (latviski – "krievi nepadodas"). Vēlāk pieteicējs ievietoja šo videoierakstu un fotogrāfijas darba kolēģu WhatsApp grupā. Video ātri izplatījās ārpus šīs grupas, nonākot interneta vidē un tiekot demonstrēts Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas ziņu kanālos, kur tas tika izmantots naidīgā kontekstā pret Latvijas Republiku.

✔️Valsts robežsardze ierosināja disciplinārlietu un piemēroja pieteicējam visbargāko disciplinārsodu – atvaļināšanu no dienesta. Lēmums tika pamatots ar diviem atsevišķiem pārkāpumiem:
1. Tīšs pārkāpums: Aizlieguma neievērošana norīkojuma laikā – veicot ar dienesta pienākumu izpildi nesaistītas darbības (filmēšana ar personīgo telefonu).
2. Aiz neuzmanības izdarīts pārkāpums: Rīcība pretēji ētikas pamatprincipiem un valsts pārvaldes vērtībām – izsakot neviennozīmīgo komentāru un ievietojot video WhatsApp grupā.

✔️Pieteicējs vērsās tiesā, apstrīdot lēmumu un argumentējot, ka sods nav samērīgs. Viņš norādīja, ka komentārs bija domāts tikai par pašu demontāžas procesu (piemiņas plāksne uzreiz nenogāzās) un nebija saistīts ar atbalstu Krievijas agresijai. Pieteicējs arī atzina savas rīcības nepareizību un pauda nožēlu. Tomēr gan Administratīvā rajona tiesa, gan Administratīvā apgabaltiesa pieteikumu noraidīja, atzīstot atvaļināšanu par tiesisku un pamatotu. Visbeidzot, Senāts atstāja negrozītu apgabaltiesas spriedumu, pieliekot lietai punktu.

✔️Tiesas spriedumos tika uzsvērti šādi galvenie argumenti:
• Būtisks un neatgriezenisks kaitējums valstij: Tiesa secināja, ka pieteicēja rīcības (video publicēšanas) rezultātā ir radīts būtisks kaitējums valstij. Fakts, ka video tika izmantots Krievijas un Baltkrievijas propagandas kanālos naidīgā kontekstā pret Latviju, radīja kaitējumu, kuru vairs nav iespējams novērst.
• Pilnīgs uzticības zaudējums: Tiesa piekrita VRS viedoklim, ka amatpersona ar savu rīcību ir pilnībā zaudējusi iestādes uzticību. Tika atzīts, ka šāds disciplinārpārkāpums nav savienojams ar turpmāku dienestu VRS, un uzticību nav iespējams atjaunot.
• Mīkstinošo apstākļu nepietiekamība: Lai gan tiesa ņēma vērā pieteicēja ilgo dienesta gaitu (20 gadi), iepriekšējo pozitīvo raksturojumu un izdarītā nožēlošanu, tā atzina, ka šie apstākļi konkrētajā gadījumā neatsver nodarījuma smagumu, radīto būtisko kaitējumu un pilnīgo uzticības zaudēšanu.

✔️Šī lieta ir spilgts atgādinājums par paaugstinātajām prasībām, kas tiek izvirzītas valsts amatpersonām, īpaši tām, kuras strādā militarizētās struktūrās.
1. Ētika nav formalitāte: Valsts amatpersonas ētikas kodekss un valsts pārvaldes vērtības ir saistošas normas. To pārkāpums var novest pie visnopietnākajām sekām, pat ja amatpersona nav rīkojusies ar tiešu nodomu kaitēt.
2. Sociālo tīklu bīstamība: Jebkurš saturs, kas tiek publicēts pat šķietami slēgtās grupās (kā WhatsApp), var ļoti ātri kļūt publisks. Amatpersonām ir jāapzinās, ka jebkura viņu darbība digitālajā vidē var tikt analizēta un tai var būt tālejošas sekas.
3. "Aiz neuzmanības" nenozīmē "bez sekām": Tiesa skaidri nodalīja, ka, lai gan pats komentārs tika kvalificēts kā aiz neuzmanības izdarīts pārkāpums (amatpersonai vajadzēja un tā varēja paredzēt seku iestāšanās iespēju ), tas nemazina radītā kaitējuma būtiskumu.
4. Uzticības zaudējums kā pamats atlaišanai: Spriedums apstiprina, ka "uzticības zaudēšana" ir reāls un juridiski pamatots arguments visbargākā disciplinārsoda – atvaļināšanas no dienesta – piemērošanai, īpaši, ja amatpersonas rīcība ir radījusi neatgriezenisku kaitējumu valsts tēlam.

Senāts atstāj spēkā spriedumu par robežsarga atbrīvošanu no amata par frāzi russkije ne sdajutsa.
Kad remonts nav būvniecība
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 11. novembris
Nekustamā īpašuma, īpaši daudzdzīvokļu namu, pārvaldīšana bieži ir saistīta ar līdzsvara meklēšanu starp viena dzīvokļa īpašnieka tiesībām uz sava īpašuma neaizskaramību un pārvaldnieka pienākumu rūpēties par visas ēkas kopīpašuma tehnisko stāvokli.
MAXIMA sods - sistēmiska tirgus varas izmantošana
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 7. novembris
Konkurences padomes (KP) 2025. gada 31. oktobra lēmums ...
Iesniegums policijai vai citai iestādei: kad tas var tikt atzīts par goda un cieņas aizskārumu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 6. novembris
Daudzi uzskata, ka vēršanās ar iesniegumu policijā vai citā valsts iestādē ir konstitucionāli aizsargāta tiesība, kas nekādā gadījumā nevar tikt sodīta.
Viesnīcnieka glabājums: Aizmirsta norma ar plašu aizsardzību
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 5. novembris
Ceļojot un apmetoties viesnīcās, mēs paļaujamies, ka mūsu personīgās mantas būs drošībā.
Cik izmaksā sievas sišana, vai draudi kādu nogalināt
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 3. novembris
Šis nav retorisks jautājums. Tā ir Latvijas realitāte, kas ietērpta konkrētos ciparos Administratīvo sodu likumā. Kā advokāts, esmu spiests secināt, ka mūsu likumdevēji vardarbību ir novērtējuši... maigi izsakoties, lēti.
Būvnoteikumu grozījumi: Vai mazāk birokrātijas nozīmē dārgāku būvniecību un lielākus riskus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. oktobris
2025. gada vasarā tika pieņemti un daļēji stājās spēkā ilgi gaidīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi".
Advokāta aizsardzība ir klienta aizsardzība: Latvija paraksta Eiropas Padomes Konvenciju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. oktobris
Šo piektdien, 25. oktobrī, visā Eiropā tiek atzīmēta Eiropas Advokātu diena. Zīmīgi, ka 2025. gada tēma ir “Eiropas Padomes Konvencija par jurista profesijas aizsardzību” – instruments, kas ir būtisks ne tikai juristiem, bet ikvienam sabiedrības loceklim.
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. oktobris
✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.
Stambulas konvencijas denonsēšanas juridiskā analīze:
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 27. oktobris
Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti
Saņēmāt vēstuli no VID? Nesatraucieties – rīcības plāns 3 soļos
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. oktobris
Vēstule no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) daudziem uzņēmējiem un privātpersonām mēdz radīt tūlītēju satraukumu.