Aizdevumu reklāma juridiskās personas aizsegā

Lauris Klagišs • 2025. gada 21. jūlijs

      Latvijas tiesiskajā regulējumā ir skaidri noteikti stingri ierobežojumi fizisko personu jeb patērētāju kreditēšanas reklāmai. Šo normu mērķis ir cēls – pasargāt patērētājus no pārsteidzīgas un neapdomīgas aizņemšanās, kas var novest pie pārmērīgām parādsaistībām. Tomēr, ikdienā mediju telpā – internetā, radio un pat vides reklāmās – mēs redzam agresīvas un visuresošas kredītu reklāmas. Kā tas ir iespējams? Atbilde slēpjas juridiskā mehānismā, kas formāli šķiet likumīgs, bet pēc būtības grauj likumdevēja sākotnējo mērķi. Daudzi nebanku kreditētāji savas reklāmas kampaņas mērķē uz plašu auditoriju, vienlaikus formāli norādot, ka pakalpojums paredzēts "juridiskām personām" vai "saimnieciskās darbības veicējiem". Šajā rakstā analizēsim, kā šī prakse ir kļuvusi par veidu, kā apiet likumu, un kāpēc uzraugošās institūcijas šķietami "piever acis" uz šo problēmu.


     Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 8.¹ pants ir stūrakmens, kas regulē patērētāju kreditēšanas reklāmu. Tā normas ir nepārprotamas un to mērķis ir ierobežot kredītu kā viegli pieejama "risinājuma" popularizēšanu. Likums aizliedz kreditēšanas reklāmu:

  • Elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos (TV un radio), izņemot reklāmu kreditētāja interneta vietnē;
  • Tādā interneta vietnē, kas nav paša kreditētāja vai kredīta starpnieka vietne;
  • Periodiskajos izdevumos un citos drukātajos plašsaziņas līdzekļos.


      Šo normu uzraudzību veic Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), kam ir tiesības piemērot bargas sankcijas par pārkāpumiem. Likuma mērķis ir novērst situāciju, kurā indivīds, saskaroties ar emocionāli uzrunājošu reklāmu, pieņem impulsīvu lēmumu uzņemties finanšu saistības.


       Problēmas kodols slēpjas tajā, ka PTAL bargie ierobežojumi attiecas tikai uz patērētāju – fizisku personu, kas darbojas nolūkos, kuri nav saistīti ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību. Līdz ar to, uz kreditēšanu, kas tiek piedāvāta juridiskām personām vai fiziskām personām to saimnieciskās darbības ietvaros, šie reklāmas aizliegumi neattiecas.


      Tieši šo juridisko niansi aktīvi izmanto daudzi "ātro kredītu" devēji. Reklāmas stratēģija ir vienkārša, bet efektīva:

  1. Tiek izveidota spilgta un vispārīga reklāma, kas sola "ātru naudu", "finansiālu atbalstu" vai "risinājumu taviem mērķiem", neprecizējot tās saņēmēju. Reklāmas vizuālais stils un vēstījums irnepārprotami vērsts uz vidusmēra indivīdu, nevis uz uzņēmuma vadītāju, kurš meklē investīcijas pamatlīdzekļos.
  2. Reklāmas materiāla beigās vai "sīkajā drukā" tiek pievienota atsauce, piemēram: "Aizdevums saimnieciskās darbības veicējiem" vai "Piedāvājums juridiskām personām".
  3. Reklāma tiek izvietota tur, kur to redz patērētāji – populāros ziņu portālos, sociālajos tīklos un citās platformās, kuras primāri apmeklē fiziskas personas savām privātajām vajadzībām, nevis biznesa attīstībai.


      Tādējādi formāli likums nav pārkāpts – reklāma taču ir adresēta juridiskajām personām. Taču pēc būtības notiek klaja likuma apiešana, jo reklāmas patiesais mērķauditorija ir un paliek patērētājs.


      Civillikumā nostiprinātais labas ticības princips nosaka, ka tiesības jāizmanto un pienākumi jāpilda saskaņā ar to mērķi. Likuma apiešana ir situācija, kad persona formāli rīkojas saskaņā ar likuma burtu, bet tās rīcības mērķis un rezultāts ir pretrunā ar konkrētās tiesību normas garu un jēgu.   

      Šis ir klasisks likuma apiešanas piemērs. Reklāmas aizlieguma mērķis ir pasargāt patērētāju. Izmantojot "juridiskās personas" aizsegu, kreditētāji šo mērķi pilnībā ignorē.


      Kāpēc PTAC un likumdevējs uz to reaģē tik kūtri? Argumenti varētu būt vairāki:


  • Pierādīšanas grūtības: Lai sodītu uzņēmumu, PTAC ir jāpierāda, ka reklāma ir maldinoša un ka tās mērķauditorija patiesībā ir patērētāji. Kreditētājs vienmēr var aizbildināties, ka tā nolūks bija sasniegt jaunuzņēmumus vai pašnodarbinātas personas, un nelielais procents pieteikumu no juridiskām personām to formāli apstiprina.
  • Robežas izplūšana: Mūsdienu ekonomikā robeža starp saimniecisko darbību un personīgajām finansēm var būt neskaidra (piemēram, pašnodarbinātais, kuram nepieciešami līdzekļi datora iegādei, ko izmantos gan darbam, gan privāti). Tas rada juridisku "pelēko zonu", kas apgrūtina viennozīmīgu lēmumu pieņemšanu.
  • Politiska griba: Iespējams, trūkst politiskās gribas vai resursu, lai pilnvērtīgi cīnītos ar šo problēmu, kas prasītu grozījumus likumos, padarot tos vēl specifiskākus, piemēram, nosakot ierobežojumus arī "saimnieciskās darbības" kredītu reklāmas izvietošanas kanāliem.


       Pašreizējā situācija rada vairākas negatīvas sekas:

  1. Likuma devalvācija: Tiek grauta cieņa pret likumu, jo sabiedrība redz, ka acīmredzami ierobežojumi tiek viegli apieti.
  2. Patērētāju apdraudējums: Indivīdi tiek pakļauti tieši tam riskam, no kura likumdevējs vēlējās viņus pasargāt – impulsīvai un nepārdomātai aizņemšanās.
  3. Negodīga konkurence: Godprātīgie kreditētāji, kas stingri ievēro likuma garu un nereklamējas patērētājiem, nonāk neizdevīgākā situācijā salīdzinājumā ar tiem, kas izmanto likuma apiešanas shēmas.


       Lai risinātu šo problēmu, ir nepieciešama kompleksa pieeja:

  • Likuma grozījumi: Ir jāprecizē Reklāmas likums un PTAL, nosakot, ka jebkāda veida kreditēšanas pakalpojumu reklāmas saturam, formai un izvietošanas kanālam ir jāatbilst tās mērķauditorijai. Piemēram, varētu aizliegt juridiskām personām paredzētu kredītu reklāmu izvietot medijos, kuru auditorija pārsvarā ir patērētāji.
  • Proaktīva PTAC rīcība: Uzraugošajai iestādei būtu jāpieņem "substances pār formas" pieeja, vērtējot nevis formālo atrunu reklāmā, bet gan tās kopējo vēstījumu, vizuālo noformējumu un izvietošanas kontekstu.
  • Tiesu prakse: Nepieciešami tiesu precedenti, kas apstiprinātu likuma apiešanas faktu šādās lietās, tādējādi radot skaidru signālu tirgus dalībniekiem.


      Situācija ar kreditēšanas reklāmu Latvijā spilgti ilustrē mūžseno cīņu starp likuma burtu un tā garu. Kamēr pastāvēs iespēja formāli ievērot noteikumus, bet pēc būtības pārkāpt to jēgu, tikmēr atradīsies uzņēmēji, kas to izmantos. Pašreizējā likumdevēja un uzraugošo iestāžu pasivitāte šajā jautājumā rada augsni negodīgai komercpraksei un apdraud patērētāju intereses. Ir pienācis laiks atzīt, ka "juridiskās personas" atruna ir kļuvusi par fikciju, un ir nepieciešama izlēmīga rīcība, lai atjaunotu patērētāju kreditēšanas regulējuma sākotnējo jēgu un efektivitāti.


 

Aizdevumu reklāma juridiskās personas aizsegā
Jaunie alkohola tirdzniecības ierobežojumi: juridiskā analīze par samērīgumu un neparedzētām sekām
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 1. augusts
No šodienas Latvijā stājas spēkā grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas būtiski saīsinās alkohola tirdzniecības laiku veikalos.
Pirms raksti, padomā: Kāpēc viss, ko uzticat ChatGPT, var tikt nodots policijai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. jūlijs
Populārā mākslīgā intelekta (MI) tērzēšanas robota ChatGPT un citu līdzīgu rīku straujā izplatība ir radījusi jaunas iespējas, bet vienlaikus arī jaunus juridiskus un konfidencialitātes riskus.
Kriptovalūtu nodokļu labirints
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. jūlijs
Kriptovalūtas no tehnoloģiju entuziastu hobija ir kļuvušas par nopietnu investīciju aktīvu, kas piesaista gan privātpersonu, gan uzņēmumu interesi. Tomēr līdz ar potenciālo peļņu nāk arī pienākumi pret valsti.
Digitālās izmeklēšanas jaunā ēra - izpratne par rīkiem, kas pārbauda jūsu datus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. jūlijs
Mūsdienu pasaulē praktiski katra mūsu darbība atstāj digitālu pēdu nospiedumu. Saziņa, komercija, sociālā dzīve – tas viss tiek glabāts mūsu datoros, viedtālruņos un mākoņkrātuvēs.
Ko VID jaunā superspiegošanas tehnoloģija
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 25. jūlijs
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) paziņojums par ieceri izmantot modernu Izraēlas uzņēmuma "Cellebrite" izstrādātu programmatūru nodokļu nemaksātāju identificēšanai ir radījis plašu rezonansi sabiedrībā.
Loterijas Biļete Makā: Vai Šis Mazais Prieks Var Sagandēt Jūsu Finansiālo Nākotni
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. jūlijs
Daudziem Latvijas iedzīvotājiem "Superbingo" vai "Latloto" biļešu iegāde ir iknedēļas rituāls – neliels cerību stariņš un nevainīga izklaide.
Valmieras novada nekustamā īpašuma tirgus apskats 2025
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 23. jūlijs
Zvērināta advokāta Laura Klagiša birojs pārstāv savus klientus nekustamā īpašuma jautājumos un sniedz šādus pakalpojumus ...
Kā Izvēlēties Uzticamu Sadarbības Partneri: Juridiskie Aspekti Ilgtermiņa Veiksmei
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 22. jūlijs
Jebkura uzņēmuma izaugsme ir cieši saistīta ar tā partneru tīklu. Izvēloties stratēģiski svarīgu piegādātāju, izplatītāju vai ārpakalpojumu sniedzēju, jūs veidojat attiecības, no kurām var būt atkarīga jūsu ražošanas nepārtrauktība, pakalpojumu kvalitāte un reputācija klientu acīs.
VID uzsāks lielāko skaidras naudas uzraudzību Latvijas vēsturē
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 21. jūlijs
Lai cīnītos ar ēnu ekonomiku un veicinātu caurspīdīgāku finanšu sistēmu, Latvijā tiek ieviestas izmaiņas normatīvajā regulējumā attiecībā uz skaidras naudas darījumiem. Jaunā kārtība paredz, ka bankas un citas finanšu iestādes sniegs Valsts ieņēmumu dienestam (VID) informāciju par klientu veiktajiem lielāka apjoma skai
2025. gada 16. jūlijs
Latvijas Republikā uzņēmuma valdes locekļa amats ir saistīts ar plašu atbildību, kas var ietvert ne tikai civiltiesiskas, bet arī administratīvas un pat krimināltiesiskas sekas.