Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna absurdie punkti
2023. gada 1. novembris
Ministru kabinetā top Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāns 2024–2027. gadam (turpmāk – Plāns), kurš ir pieejams šeit - https://tapportals.mk.gov.lv/.../eba6305e-6a47.../download). Šajā rakstā pievērsīšos pašiem absurdākajiem šī Plāna punktiem:
- Dzīvojamās mājas būvniecības gadījumā samazināt būvobjekta platību, kad būvētājs var būvēt paša spēkiem, darbos neiesaistot būvkomersantu, no 400 m2 uz 170 m2. Paredzēt pienākumu privātpersonai, visā būvniecības procesā, sniegt informāciju BIS par būvdarbiem plānotā finansējuma izcelsmi. Noteikt pienākumu, ka norēķini par pakalpojumiem, par kuriem pasūtītājam obligāti jāiesniedz dokumenti pēc projektā paredzēto būvdarbu pabeigšanas, lai nodotu ēku vai inženierbūvi ekspluatācijā, notiek tikai bezskaidras naudas norēķinu veidā. Nu ko, ja būvējam privātmāju ar platību, kas pārsniedz 170 m2, nāksies piesaistīt oficiālus būvuzņēmējus un būt gataviem VID atskaitīties ne tikai par katru iztērēto euro, bet arī par tā izcelsmi. Vai tiešām šis ierobežojums samazinās ēnu ekonomiku? Es teiktu, ka nē, jo sāksies visādas “būvniecības shēmas”, piemēram, sākotnējā projektā paredzot māju 170 m2 platībā, kuru, pēc nodošanas ekspluatācijā, jau cita būvprojekta ietvaros tiks piebūvēta terase vai izbūvēti bēniņi.
- Iedzīvotājiem jādeklarē visi taksācijas gadā gūtie ienākumi, t.sk. ienākumi, kurus tie šobrīd nedeklarē. Attiecībā uz šo plāna punktu, cik saprotu, ir nolemts to tomēr tālāk nevirzīt, kas, manā ieskatā, ir vienīgais sapratīgais lēmums, jo pretējā gadījumā lielākajai daļai pensionāru nāktos apgūt IT pamatus tādā līmenī, lai iesniegtu deklarāciju VID EDS sistēmā.
- Noteikt par primāro algas izmaksas veidu bezskaidras naudas maksājumu, kā arī noteikt darba devējam pienākumu - informēt VID par faktu, ka darbiniekam darba alga tiek izmaksāta skaidrā naudā. Attiecībā uz šo plāna punktu ļoti ceru, ka netiks nolemts algu maksāt tikai bezskaidrā maksājumā, jo pretējā gadījumā ļoti daudzi darbinieki, dzīvojot laukos, būs spiesti mērot desmitiem kilometrus garus ceļus līdz bankomātam.
- Paredzēt, ka gadījumā, ja nodokļu maksātāja darbinieka darba samaksa mēnesī tiek noteikta par 80 % mazāk nekā attiecīgās profesijas nozarē vidējā mēneša darba samaksa, un, ja nodokļu maksātājs nevar sniegt pārliecinošus paskaidrojumus, nodokļu maksātājam tiem izrakstīts “nodokļu kontroles rēķins” IIN un VSAOI iemaksu apmērā par samaksātās un aprēķinātās algas starpību. Attiecībā uz šo plānu rodas jautājums, vai tiešām uzņēmuma īpašniekam un valdes loceklim vairs nebūs tiesību sev maksāt minimālo algu, bet visus pārējos ienākumus maksāt, kā dividendes?
- Īstenot attaisnojuma dokumentu (e-rēķinu) elektroniskās aprites sistēmas ieviešanu. Šeit rodas jautājums, kurš apmaksās komersantu grāmatvedības sistēmu integrāciju ar šiem e-rēķinu risinājumiem?


Lai cīnītos ar ēnu ekonomiku un veicinātu caurspīdīgāku finanšu sistēmu, Latvijā tiek ieviestas izmaiņas normatīvajā regulējumā attiecībā uz skaidras naudas darījumiem. Jaunā kārtība paredz, ka bankas un citas finanšu iestādes sniegs Valsts ieņēmumu dienestam (VID) informāciju par klientu veiktajiem lielāka apjoma skai