Jaunie alkohola tirdzniecības ierobežojumi: juridiskā analīze par samērīgumu un neparedzētām sekām

Lauris Klagišs • 2025. gada 1. augusts

    No šodienas Latvijā stājas spēkā grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas būtiski saīsinās alkohola tirdzniecības laiku veikalos. Lai gan likumdevēja mērķis – sabiedrības veselības aizsardzība – ir leģitīms, ir nepieciešams veikt padziļinātu juridisko analīzi par to, vai izvēlētie līdzekļi ir samērīgi un atbilstoši Latvijas tiesiskajai un ekonomiskajai realitātei. Šī analīze liecina, ka jaunie ierobežojumi varētu neatbilst samērīguma principam un radīt sekas, kas ir pretrunā ar to sākotnējo mērķi.

 

  Samērīguma Princips: Vai Mērķis Attaisno Līdzekļus? Viens no fundamentāliem tiesību principiem, kas nostiprināts gan Latvijas, gan Eiropas Savienības tiesībās, ir samērīguma princips. Tas nosaka, ka jebkuram ierobežojumam, ko valsts uzliek indivīda tiesībām (šajā gadījumā – uzņēmējdarbības brīvībai), ir jābūt:

  1. Piemērotam leģitīmā mērķa sasniegšanai.
  2. Nepieciešamam – nedrīkst pastāvēt citi, mazāk ierobežojoši līdzekļi mērķa sasniegšanai.
  3. Atbilstošam (samērīgam šaurākā nozīmē) – ierobežojuma radītais kaitējums nedrīkst būt lielāks par sabiedrības iegūto labumu.

Analizējot jaunos grozījumus caur šo prizmu, rodas nopietnas šaubas par to atbilstību visiem trim kritērijiem.

 

  1. Vai ierobežojumi ir piemēroti mērķa sasniegšanai? Starptautiskā pieredze liecina, ka tirdzniecības laika ierobežošana ne vienmēr noved pie kopējā alkohola patēriņa samazināšanās.

  • Lietuvas piemērs: Pēc līdzīgu ierobežojumu ieviešanas 2018. gadā, pētījumi konstatēja, ka, lai gan samazinājās neatliekamās palīdzības izsaukumu skaits saistībā ar saindēšanos ar alkoholu vīriešiem, kopējais izsaukumu skaits un ar traumām saistīto izsaukumu skaits nesamazinājās. Turklāt tika novērota patēriņa pārcelšanās uz mazāk kontrolētām vidēm, piemēram, bāriem un pat darba vietām. Tas liecina, ka patērētāji pielāgojas, mainot savus ieradumus, nevis būtiski samazinot patēriņu. 
  • Somijas piemērs: Somija 2018. gadā rīkojās pretēji – liberalizēja likumu, atļaujot pārtikas veikalos tirgot stiprākus dzērienus. Rezultātā kopējais alkohola patēriņš valstī nepieauga, jo patērētāji vienkārši pārgāja no viena legāla iepirkšanās kanāla (valsts monopola) uz citu (pārtikas veikaliem). 

Šie piemēri apšauba pieņēmumu, ka legālās pieejamības ierobežošana automātiski noved pie patēriņa samazināšanās. Līdz ar to likuma grozījumu piemērotība izvirzītā mērķa sasniegšanai ir juridiski apšaubāma.

 

  2. Vai pastāv mazāk ierobežojoši līdzekļi? Likumdevējam ir pienākums izvēlēties līdzekli, kas vismazāk ierobežo indivīda tiesības. Šajā gadījumā pastāv alternatīvas, kas būtu vērstas uz problēmas cēloni, nevis tikai uz sekām, un kas mazāk skartu legālo uzņēmējdarbību. Galvenā problēma Latvijā ir apjomīgā ēnu ekonomika.

  • Latvijas ēnu ekonomikas mērogs: Saskaņā ar pētījumiem, ēnu ekonomika Latvijā sasniedz 21,4% no IKP, bet mazumtirdzniecības nozarē šis rādītājs ir vēl augstāks – 26,2%. 2018. gada pētījums atklāja, ka 28% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka pērk nelegālu alkoholu. 
  • Alternatīva rīcība: Tā vietā, lai ierobežotu legālos, nodokļus maksājošos uzņēmumus, valstij būtu jākoncentrē savi tiesiskie un administratīvie resursi uz nelegālā tirgus apkarošanu. Cīņa ar kontrabandu, viltotu preču tirdzniecību un nelegālu ražošanu būtu daudz mērķtiecīgāks un mazāk ierobežojošs līdzeklis sabiedrības veselības aizsardzībai. Tā kā pastāv efektīvākas un mazāk ierobežojošas alternatīvas, jauno grozījumu nepieciešamība ir juridiski vāji pamatota.

 

  3. Vai ieguvumi atsver zaudējumus? Šis ir kritiskākais samērīguma aspekts. Jaunie ierobežojumi rada paredzamu un būtisku kaitējumu, kas varētu pārsniegt apšaubāmos ieguvumus.

  • Ekonomiskais kaitējums: Ierobežojumi tieši samazinās legālo uzņēmumu ienākumus un valsts nodokļu ieņēmumus. Pieredze Grieķijā un Beļģijā rāda, ka pārmērīgi nodokļi un ierobežojumi var novest pie legālā tirgus sabrukuma un pat pie valsts ieņēmumu samazināšanās. 
  • Ēnu ekonomikas stimulēšana: Vislielākais risks ir nelegālā tirgus veicināšana. Ierobežojot legālo kanālu, valsts faktiski rada labvēlīgākus apstākļus noziedzīgiem operatoriem. Tas ne tikai mazina nodokļu ieņēmumus, bet arī rada jaunus, daudz bīstamākus riskus sabiedrības veselībai.
  • Jauni sabiedrības veselības apdraudējumi: Nelegālais alkohols ir nekontrolēts un bieži satur dzīvībai bīstamas vielas, piemēram, metanolu. Masveida saindēšanās gadījums Čehijā, kurā gāja bojā vairāk nekā 50 cilvēku, ir traģisks piemērs tam, kādas sekas var būt plaukstošam melnajam tirgum. 

 

 

      Paradoksāli, bet likums, kura mērķis ir aizsargāt sabiedrības veselību, var novest pie pretēja rezultāta – pārvaldāmu risku aizstāšanas ar katastrofāliem un nekontrolējamiem riskiem. Līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka ierobežojumu radītais kaitējums pārsniedz potenciālos ieguvumus.

 

 

  Tiesiskās Paļāvības Princips. Papildus samērīgumam, jaunie ierobežojumi skar arī tiesiskās paļāvības principu. Uzņēmēji, īpaši mazie un vidējie komersanti, ir veikuši investīcijas un plānojuši savu darbību, paļaujoties uz pastāvošo tiesisko regulējumu. Pēkšņas, nepietiekami pamatotas izmaiņas grauj uzņēmējdarbības vidi un soda tos, kuri ir darbojušies likuma ietvaros.

 

  Secinājums - nepieciešama pārdomātāka politika. No juridiskā viedokļa, jaunie alkohola tirdzniecības laika ierobežojumi rada nopietnas bažas par to atbilstību samērīguma un tiesiskās paļāvības principiem. Tie ir balstīti uz apšaubāma pieņēmuma, ka pieejamības ierobežošana automātiski samazina patēriņu, ignorējot starptautisko pieredzi un Latvijas specifisko problēmu – masīvo ēnu ekonomiku.


     Tā vietā, lai ieviestu vispārējus aizliegumus, kas soda legālo biznesu un stimulē noziedzību, likumdevējam būtu jāizstrādā mērķtiecīga, uz pierādījumiem balstīta politika. Resursu novirzīšana efektīvai cīņai ar nelegālo tirgu, kā arī sabiedrības izglītošana un atkarību ārstēšanas programmu stiprināšana būtu juridiski pamatotāks un, visticamāk, daudz efektīvāks ceļš uz sabiedrības veselības mērķu sasniegšanu.


Jaunie alkohola tirdzniecības ierobežojumi: juridiskā analīze par samērīgumu un neparedzētām sekām
Būvnoteikumu grozījumi: Vai mazāk birokrātijas nozīmē dārgāku būvniecību un lielākus riskus
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 30. oktobris
2025. gada vasarā tika pieņemti un daļēji stājās spēkā ilgi gaidīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi".
Advokāta aizsardzība ir klienta aizsardzība: Latvija paraksta Eiropas Padomes Konvenciju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 29. oktobris
Šo piektdien, 25. oktobrī, visā Eiropā tiek atzīmēta Eiropas Advokātu diena. Zīmīgi, ka 2025. gada tēma ir “Eiropas Padomes Konvencija par jurista profesijas aizsardzību” – instruments, kas ir būtisks ne tikai juristiem, bet ikvienam sabiedrības loceklim.
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 28. oktobris
✔️ Nesenā Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas spriedumā , kas stājies spēkā un nav pārsūdzams, ir nostiprināta būtiska tiesību norma attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID). Tiesa atzina par nelikumīgu VID piemēroto sodu uzņēmuma valdes loceklei par informācijas nesniegšanu, jo pieprasītie grāmatvedības dokumenti reāli neeksistēja, nevis tika slēpti. Šis spriedums skaidri nodala atbildību par informācijas sniegšanu no atbildības par grāmatvedības kārtošanu. ✔️ Lieta sākās, kad VID uzsāka administratīvā pārkāpuma procesu pret kāda uzņēmuma valdes locekli. VID bija pieprasījis sniegt detalizētu informāciju un to apliecinošus dokumentus (līgumus, grāmatvedības reģistrus, maksājumu dokumentus u.c.) par uzņēmuma veiktajiem darījumiem ar pašu valdes locekli trīs gadu periodā (2019., 2020. un 2021. gadā). Tā kā valdes loceklis neiesniedza visus pieprasītos dokumentus noteiktajā termiņā, VID amatpersona piemēroja naudas sodu 255 eiro apmērā. Šo lēmumu vēlāk negrozītu atstāja arī VID ģenerāldirektore. ✔️ Valdes loceklis vērsās tiesā, apstrīdot sodu. Viņa galvenais arguments bija fakts, ka viņa ir iesniegusi visus viņas rīcībā esošos dokumentus (paskaidrojumu, aizdevuma līgumu, gada pārskatus). Attiecībā uz pārējiem pieprasītajiem dokumentiem, konkrēti – grāmatvedības reģistriem – persona paskaidroja, ka tādi dokumenti vienkārši nav tikuši sagatavoti, jo uzņēmumam nav bijis nepieciešamās grāmatvedības programmas. Savukārt, VID, savā apelācijas sūdzībā uzstāja, ka šādiem dokumentiem "neapšaubāmi bija jābūt" uzņēmuma rīcībā un to neiesniegšana ir kvalificējama kā "informācijas nepienācīga sniegšana" saskaņā ar Administratīvo sodu likuma 3. panta otro daļu. ✔️ Gan pirmās instances tiesa (Rīgas rajona tiesa), gan apelācijas instance (Rīgas apgabaltiesa) nostājās personas pusē un VID piemēroto sodu atcēla. Tiesas savos spriedumos norādīja uz izšķirošu juridisku niansi: Sods piemērots par nepareizu pantu. Persona tika sodīta par informācijas nesniegšanu vai nepienācīgu sniegšanu. Taču tiesa konstatēja, ka persona ir sniegusi informāciju – visus dokumentus, kas viņas rīcībā bija , un papildus paskaidrojusi, kāpēc pārējie dokumenti neeksistē. VID pieņēmums nav pierādījums. Tiesa norādīja, ka VID viedoklis, ka dokumentiem "neapšaubāmi ir jābūt", ir tikai amatpersonas pieņēmums. Lietā nebija pierādījumu, ka persona būtu apzināti slēpusi dokumentus. Jānodala divi dažādi pārkāpumi. Tiesa skaidri atzina, ka iespējamā uzņēmuma grāmatvedības kārtošanas pienākuma nepildīšana (Grāmatvedības likuma pārkāpums) nevar tikt atzīta par informācijas sniegšanas pienākuma nepildīšanu. Tas, ka uzņēmums, iespējams, nav kārtojis grāmatvedību likumā noteiktajā kārtībā, būtu pamats citam administratīvā pārkāpuma procesam, nevis sodam par informācijas nesniegšanu. Rīgas apgabaltiesa noraidīja VID apelācijas sūdzību un atstāja negrozītu pirmās instances tiesas spriedumu, ar kuru lieta tika izbeigta. ✔️ Ko tas nozīmē uzņēmējiem? Šis spriedums ir ļoti būtisks ikvienam uzņēmējam, kurš saņem informācijas pieprasījumus no VID. Tas nostiprina principu, ka VID nevar jūs sodīt par tādu dokumentu neiesniegšanu, kuri objektīvi neeksistē. Svarīgākie secinājumi: Atklāta komunikācija: Ja VID pieprasa dokumentus, kuri nav jūsu rīcībā vai nav tikuši sagatavoti, ir svarīgi sniegt rakstisku, pamatotu paskaidrojumu par to neesamības iemesliem, vienlaikus iesniedzot visus pārējos pieejamos dokumentus. Atbildības nodalīšana: Šis spriedums neattaisno grāmatvedības nekārtošanu. Tiesa skaidri norādīja, ka par to var iestāties cita veida atbildība. Tomēr tas neļauj VID piemērot sodu par informācijas nesniegšanu tikai tāpēc, ka dienests uzskata, ka dokumentiem vajadzēja būt. Pieņēmumi nav pierādījumi: VID ir jāpierāda, ka persona apzināti slēpj dokumentus vai sniedz nepatiesu informāciju, nevis tikai jāizsaka pieņēmums, ka dokumentiem "ir jābūt". Šī lieta demonstrē, cik svarīgi ir pārzināt savas tiesības un administratīvā procesa nianses, komunicējot ar valsts iestādēm.
Stambulas konvencijas denonsēšanas juridiskā analīze:
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 27. oktobris
Saeimas Ārlietu komisijas 2025. gada 22. oktobra ierosinājums iekļaut parlamenta sēdes darba kārtībā likumprojektu "Par izstāšanos no Eiropas Padomes Konvencijas par vardarbības pret sievietēm un vardarbības ģimenē novēršanu un apkarošanu" (turpmāk – Stambulas konvencija) iezīmē nozīmīgu pavērsienu Latvijas starptauti
Saņēmāt vēstuli no VID? Nesatraucieties – rīcības plāns 3 soļos
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 24. oktobris
Vēstule no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) daudziem uzņēmējiem un privātpersonām mēdz radīt tūlītēju satraukumu.
Kā pasargāt savu zīmolu? Praktisks ceļvedis preču zīmes reģistrācijai
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 23. oktobris
Jūsu uzņēmuma nosaukums, logo un sauklis ir daudz vairāk nekā tikai vārdi un attēli. Tas ir jūsu zīmols – reputācija, atpazīstamība un vērtība, ko esat cītīgi būvējuši.
Valdes locekļa atbildība: 5 praktiski soļi, kā pasargāt savu personīgo mantu
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 21. oktobris
Būt uzņēmuma valdē nozīmē uzņemties lielu atbildību. Lai gan šis amats paver plašas iespējas, tas vienlaikus ir saistīts ar riskiem, kas var skart ne tikai uzņēmuma...
Tiesa atstāj spēkā Rail Baltica būvatļauju, noraidot zemes īpašnieka sūdzību
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 17. oktobris
Administratīvā rajona tiesa ir noraidījusi zemes īpašnieka pieteikumu atcelt būvatļauju Rail Baltica trases posmam, apstiprinot valsts rīcības tiesiskumu nacionālas nozīmes projektu īstenošanā un skaidrojot tiesas kompetences robežas tehnisku projektēšanas risinājumu izvērtēšanā.
Vai no debatēm tiesā ir kāda jēga
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 16. oktobris
Kādā nesenā Administratīvās rajona tiesas sēdē, tiesnesis pirms debatēm norādīja, ka “Administratīvajā procesā debašu stadija ir atšķirīga, un debašu stadijai pēc būtības nav nekādas ietekmes uz rezultātu”.
Valsts drošība pret digitālo privātumu: Valsts policijas jaunā kriptovalūtu uzraudzības iepirkuma ju
Autors Lauris Klagišs 2025. gada 14. oktobris
Digitālā vide ir kļuvusi par jaunu arēnu gan komercijai, gan noziedzībai. Kriptovalūtām arvien vairāk integrējoties finanšu sistēmā, tiesībaizsardzības iestādes meklē arvien modernākus rīkus, lai izsekotu nelikumīgām darbībām.